Friday, May 7, 2010

Keberangkatan ke Hospital Kuala Lumpur ditangguh



KOTA BHARU 6 Mei – Keberangkatan Sultan Kelantan, Tuanku Ismail Petra ke Kuala Lumpur bagi mendapatkan rawatan susulan di Hospital Kuala Lumpur (HKL) hari ini ditangguhkan dan baginda kekal dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian.
Pengelola Istana Diraja Kelantan, Datuk Abdul Halim Hamad ketika dihubungi di sini berkata, beliau belum menerima sebarang arahan daripada Pemangku Raja, Tengku Muhammad Faris Petra untuk berbuat demikian.
Beliau berkata, buat masa sekarang, Istana Kelantan tidak ada sebarang perancangan untuk memindahkan baginda ke mana-mana hospital.
“Tuanku Sultan masih ditempatkan di Wad Diraja di HUSM Kubang Kerian dan masih belum ada rancangan dipindahkan ke hospital lain.
“Sehingga kini, saya masih belum menerima sebarang arahan, ini bermakna sultan akan terus berada di sini sehingga Pemangku Raja mengeluarkan titah,” katanya.
HKL merupakan hospital yang disyorkan pakar perubatan tempatan dengan pelbagai kemudahan yang terdapat di situ.
Sementara itu, wartawan mula berkumpul di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra sejak pukul 12 tengah hari ini selepas mendapat maklumat baginda akan dipindahkan ke HKL menerusi satu penerbangan khas pada pukul 2.30 petang.
Malah terdapat beberapa petugas istana dilihat sedang membuat persiapan bagi menyambut kedatangan baginda yang akan berlepas ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
Akhbar hari ini melaporkan segala pergerakan Sultan Kelantan perlu mendapat perkenan Pemangku Raja, Tengku Muhammad Faris Petra terlebih dahulu bagi memastikan keselamatan dan kesihatan baginda terkawal dan terjamin.
Arahan itu dikeluarkan sejajar dengan sikap Tengku Muhammad Faris yang amat menyayangi dan begitu prihatin terhadap keadaan ayahandanya, Tuanku Ismail Petra yang masih dalam keadaan gering.
Sultan Kelantan dibawa ke HUSM dengan kawalan ketat sepasukan anggota polis kelmarin untuk mendapatkan rawatan lanjut.

No comments:

Post a Comment