Sunday, August 8, 2010

Bersatu atas semangat Ramadan






Oleh SITI MARIAM MD. ZAIN
pengarang@utusan.com.my
IPOH 7 Ogos – Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berharap, kehadiran Ramadan dapat dijadikan ruang terbaik kepada orang Melayu merapatkan hubungan seterusnya mewujudkan perpaduan yang utuh.
Beliau berkata, sekiranya masyarakat Islam benar-benar menghayati hikmah bulan yang mulia ini, mereka akan bersedia untuk menghilangkan perasaan angkuh, bongkak dan ego masing-masing.
Malah katanya, puasa bukan sahaja dapat melahirkan manusia yang tawaduk tetapi menyekat mereka melakukan perbuatan yang dilarang.
‘‘Dengan puasa akan menjadikan orang itu bertakwa. Jika benar-benar menghayati hikmah Ramadan, kita mampu tundukkan keangkuhan, kesombongan dan keegoan yang selama ini membelenggu kita,” katanya kepada Mingguan Malaysia ketika dihubungi di sini hari ini.
Menurut Harussani, hanya orang yang tidak faham falsafah di sebalik keberkatan Ramadan akan kekal dengan sikap mereka itu.
‘‘Setiap yang mengaku dirinya orang Islam, wajib taat kepada perintah Allah. Dalam Islam ada peraturan hubungan dengan Allah, hubungan dengan manusia dan hubungan dengan alam.
‘‘Kita wajib patuh kepada Allah kerana Dia Yang Maha Esa. Apa sahaja yang diperintah, wajib kita taati dan apa yang dilarang harus dijauhi, semuanya untuk kebaikan Islam.
‘‘Umat Islam diikat dengan tali persaudaraan, kita diperintah berjemaah ketika solat untuk meningkatkan silaturrahim sesama Islam, maka timbul kasih sayang dan perpaduan,” katanya.
Dalam masa sama, Harussani turut menasihati umat Islam di negara ini supaya tidak menjadikan Ramadan sebagai bulan pesta makanan.
‘‘Sekarang ada yang mengamalkan fahaman lain macam bila melihat Ramadan bukan lagi untuk beribadat, membentuk manusia menjadi insan yang bertakwa tetapi menyambut kedatangannya sebagai satu pesta makanan.
‘‘Siang puasa tetapi malam, meraikan dengan pelbagai makanan seperti di pasar-pasar Ramadan dan hotel-hotel. Maknanya, kita bukan lagi berbuka untuk melahirkan rasa kesyukuran dan menginsafi kelaparan orang miskin tetapi terlalu banyak makan,” ujar beliau.

No comments:

Post a Comment