Sunday, August 8, 2010

Pemuda Pas ingatkan Tony Pua



KUALA LUMPUR 7 Ogos – Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua diingatkan supaya tidak mendahului majlis mesyuarat pakatan pembangkang dalam membuat sebarang kenyataan yang boleh mencetus kontroversi apatah lagi menyentuh kepentingan bumiputera.
Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat, Nasrudin Hassan berkata, sepatutnya Tony merujuk isu itu kepada majlis mesyuarat pakatan pembangkang memandangkan ia merupakan mekanisme terbaik bagi membuat keputusan sebarang berkaitan isu seperti itu.
‘‘Walau apa pun kenyataan Tony ini adalah kenyataan peribadi beliau dan bukan mewakili suara atau kenyataan pakatan pembangkang. Sama jugalah seperti kenyataan Karpal Singh berkait dengan isu negara Islam,’’ katanya.
Utusan Malaysia hari ini melaporkan kenyataan Abdul Hadi bahawa hak dan keistimewaan orang Melayu serta bumiputera yang merupakan penduduk majoriti di negara ini perlu dikekalkan termasuk dasar pemberian diskaun dalam pemilikan hartanah.
Abdul Hadi berkata, ini kerana majoriti penduduk yang miskin adalah kaum bumiputera dan mereka sememangnya berhak mendapat hak serta keistimewaan tersebut.
Isu itu mula tercetus apabila Tony mencadangkan agar kerajaan memansuhkan dasar pemberian diskaun kepada bumiputera dalam pemilikan hartanah komersial dan mewah di Selangor dalam satu kenyataan akhbar, 26 Julai lalu.
Nasrudin dalam pada itu berkata, Dewan Pemuda Pas mengambil pendirian yang sama dengan presiden parti iaitu hak keistimewaan orang Melayu serta bumiputera termasuk dasar pemberian diskaun dalam pemilikan hartanah perlu dikekalkan.
Sebagai sayap terpenting parti, beliau berkata, Dewan Pemuda sudah tentu akan memberi sokongan penuh terhadap pendirian Abdul Hadi berhubung isu berkenaan
Dalam perkembangan berkaitan beliau berkata, Islam adalah penyelesaian terbaik dalam apa jua masalah termasuk isu berkaitan dengan tanah dan pemilikan harta.

No comments:

Post a Comment