Saturday, August 21, 2010

Isu derhaka: Nurul Izzah sedia disiasat polis




SHAH ALAM - Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar bersedia disiasat polis berhubung laporan dibuat terhadapnya yang dikatakan mendedahkan maklumat ketenteraan negara kepada Akhbar Kompas di Indonesia baru-baru ini. 

Katanya, kenyataan beliau adalah berdasarkan jawapan rasmi Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pada 17 Mac lalu mengatakan KD Tunku Abdul Rahman tidak dibenarkan menyelam kerana mengalami masalah teknikal. 

"Say:a menyelar tuduhan yang mengatakan imej dan keselamatan negara terjejas berikutan kenyataan saya sedangkan pada hari sama, Menteri Pertahanan sendiri membangkitkan di Parlimen mengatakan masalah teknikal sebegini juga dihadapi oleh banyak negara lain di seluruh dunia. 

"Kalau maklumat tentang status mana-mana kapal selam di seluruh dunia dapat diperoleh secara terbuka, di manakah rasionalnya bahawa kenyataan saya menggugat keselamatan negara?," katanya dalam kenyataan kepada Sinar Harian, semalam. 

Dalam kenyataan itu juga, beliau turut mempertikaikan tindakan kerajaan yang mengumumkan Latihan Kemahiran Laut yang lazimnya dilakukan tiga kali dalam setahun telah dikurangkan kepada hanya sekali setahun bagi menjimatkan perbelanjaan. 

Kelmarin, Dr Ahmad Zahid Kelmarin menyelar perbuatan Ahli Parlimen Lembah Pantai itu selepas memberikan kenyataan kepada akhbar asing yang dikatakan boleh menggugat keselamatan negara. .

No comments:

Post a Comment