Friday, September 3, 2010

Menteri Telekomunikasi dan Informatika Indonesia minta henti saling cela

JAKARTA: Menteri telekomunikasi dan Informatika Indonesia Tifatul Sembiring meminta masyarakat supaya meredakan ketegangan dalam hubungan antara Indonesia dan Malaysia di dunia maya dengan menghentikan perbuatan saling mencela.
"Mestinya di sini turunkan (ketegangan), di sana juga turunkan. Jadi sama-sama. Jangan sampai sana (masyarakat Malaysia) turun, sini (Indonesia) masih berapi-api," katanya kepada pemberita berhubung perang siber yang berlaku pasca insiden di perairan perbatasan Indonesia-Malaysia berhampiran Kepulauan Riau pada 13 Ogos lalu. Bagaimanapun katanya, kerajaan Indonesia tidak boleh menghentikan perang siber itu jika tiada laporan daripada masyarakat dan sehingga kini kementerian itu belum menerima aduan mengenai laman-laman yang memaparkan penghinaan itu. Jika ada laporan dan terbukti ada laman web yang berisi penghinaan itu, Tifatul memberi jaminan untuk menyekatnya di Indonesia, dan beliau meminta orang ramai supaya melaporkan laman web berkenaan ke e-mail dan nombor telefon kementerian Telekomunikasi dan Informatika Indonesia.
Beliau berkata, pihaknya setiap hari menerima ratusan aduan mengenai laman web yang dirasakan mengganggu atau merugikan masyarakat. Mengenai perilaku masyarakat di dunia maya yang emosional itu, Tifatul berkata: "Makian itu biasa, saya tiap hari menghadapi makian. Itu biasa bagi orang yang baru belajar media (internet)". -Bernama.

No comments:

Post a Comment