Friday, October 22, 2010

Dilarang naik bas sekolah kerana pertahan guna hijab




2010/10/22

SYDNEY: Seorang budak perempuan Islam berusia enam tahun di Australia dilarang menaiki bas sekolahnya kerana bertindak balas terhadap murid lain yang mengejek beliau mengenai hijab atau tudung yang dipakainya. 

The Northern Territory News melaporkan budak perempuan terbabit bertindak balas dengan melondehkan seluar seorang murid yang mengganggunya, berusia tujuh tahun selepas budak lelaki berkenaan berulang kali meminta beliau menanggalkan tudungnya.Budak perempuan yang bapanya adalah pendatang Iran itu, dilarang menaiki bas sekolah selama 10 hari menyebabkan beliau tidak dapat berulang alik sejauh 60 kilometer setiap hari ke sekolahnya yang terletak di utara Outback. “Beliau baru berusia enam tahun. Hukuman ini keterlaluan.
“Kami mahu dia diberikan amaran supaya kami dapat duduk dan berbincang mengenai insiden itu tetapi mereka menghalang beliau daripada ke sekolah,” kata ibu budak perempuan terbabit, Lorraine Gerassimopoulos kepada akhbar berkenaan. 

Syarikat bas Buslink mempertahankan larangan berkenaan kerana ia menyifatkan perbuatan membuli dan mengganggu penumpang lain sebagai serius, sambil menyifatkan tindakannya mematuhi kod amalan pengangkutan sekolah Northern Territory. 

Budak perempuan terbabit berkata cemuhan itu membuatkan beliau sedih dan marah pada masa berkenaan sehingga mencetuskan tindak balas yang diambilnya. 
Insiden itu berlaku selepas ahli parlimen New South Wales di Sydney menolak larangan pemakaian burqa yang baru-baru ini dilarang di Perancis. – AFP 

No comments:

Post a Comment