Thursday, October 21, 2010

Keluarga Fazli dipulau masyarakat




HULU SELANGOR – Bayangan peristiwa kematian menyayat hati adik Syafiah Humaira, 3, kian berlalu da�ri�pada ingatan masyarakat. 

Malah, boleh dikatakan seluruh masyarakat lega apabila mendengarkan keputusan mahkamah yang menjatuhkan hukuman mati ke atas Mohd Fazli Azri Jamil, 28. 

Tiada siapa mengetahui di sebalik peristiwa itu, sebenarnya keluarga Mohd Fazli menerima cemuhan dan tohmahan sedangkan pada hakikatnya tiada siapa menghendaki anak atau ahli keluarganya menjadi ‘pembunuh’. 

Itu yang ingin dikongsi ibu Mohd Fazli, Norhaziah Yusof, 52, kepada Sinar Harian semalam dengan harapan masyarakat sedar hakikat di sebalik kejadian tersebut. 

Menurutnya, sepanjang perjalanan kes, keluarganya tidak lekang dengan gangguan fizikal dan mental. 

“Kami dicemuh dan dianggap pembunuh. Seolah-olah kami ini ‘anjing kurap’ oleh individu yang masih tidak puas hati. 

“Keluarga kami dipulaukan dan pernah dihalau keluar dari kampung ini,” katanya. 

Menuru Norhaziah, ada individu yang tidak bertangungjawab menyembur cat di dinding rumah a dengan perkataan ‘pembunuh’. 

“Saya kenal individu ini. Kenapa dia sanggup berbuat demikian seolah-oleh kami sekeluarga yang membunuh,” katanya. 

Norhaziah berkata, insiden yang berlaku di luar kantin Hospital Kuala Kubu Bharu (HKKB) 2 Februari lalu hanya salah faham antara keluarganya dengan seorang pemimpin masyarakat di kampungnya. 

“Saya anak jati kampung ini dan rumah ini milik saya dan kami sekeluarga berhak tinggal di sini. Mengapa pula dihalau keluar. 

"Sepatutnya, menjadi tanggungjawab seluruh penduduk kampung untuk membentuk permuafakatan dan bukan bertindak seolah-olah tidak menerima hakikat semua ini berpunca daripada sikap tidak peduli,” katanya. 

Ekoran ketiga-tiga insiden itu, Norhaziah telah membuat laporan polis pada tarikh ia berlaku bagi menuntut keadilan. 

Norhaziah berkata, sepanjang mengikuti perkembangan media mengenai kes membabitkan anaknya itu, dia mendakwa laporan media berat sebelah kerana tidak menghiraukan situasi yang berlaku dalam keluarganya. 

Menurutnya, ada media langsung tidak menghormati perasaan dan situasi keluarga mereka, sebaliknya terus menerus melaporkan mengenai kejadian itu tanpa sedikit pun merujuk kepada ahli keluarganya. 

“Selama ini kami hanya berdiam diri dan menerima hakikat yang berlaku. Tapi, bila mendapati masih ada media yang mengeluarkan laporan mengenai kes itu dengan ayat-ayat seakan cuba mencetuskan rasa geram masyarakat, kami merasa teraniaya. 

“Sepatutnya, media tidak lagi menggembar-gemburkan isu itu kerana anak saya telah pun dijatuhi hukuman,” katanya. 

Norhaziah berkata, dia berasa terkilan kerana tidak ada media yang datang bertemu ahli keluarganya untuk mendapatkan penjelasan mengenai kes anaknya.

No comments:

Post a Comment