Tuesday, November 2, 2010

DUN Galas: Jambatan konkrit ganti titi gantung





2010/11/02

 Pelajar  di Kampung Batu Papan  terpaksa menyeberangi jambatan gantung  yang uzur setiap hari.
Pelajar di Kampung Batu Papan terpaksa menyeberangi jambatan gantung yang uzur setiap hari.
GUA MUSANG: Saban hari, Abdul Hadi Mansor, 47, dari Kampung Batu Papan, di sini menggunakan laluan alternatif jambatan gantung merentasi Sungai Galas untuk menghantar anaknya ke sekolah sejak lapan tahun lalu. 

Penoreh getah itu mengakui laluan alternatif berkenaan menjimatkan masanya untuk membawa lima anaknya dengan motosikal ke tiga sekolah berhampiran, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tengku Indera Putra 2, Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Wangi 1 dan SK Seri Wangi 2, sejak berpindah ke kampung itu.
Jambatan gantung sepanjang 35 meter berusia 15 tahun itu menjadi nadi laluan kepada 1,500 penduduk di tiga kampung iaitu Kampung Batu Papan 1, Kampung Batu Papan 2 dan Kampung Batu Papan Kundur.
Setiap pagi kelihatan hampir 150 penunggang motosikal menggunakan laluan itu untuk ke sekolah berkenaan. Walaupun kelihatan uzur dan usang, penduduk tidak mempunyai pilihan lain selain menggunakan jambatan gantung yang hanya boleh dilalui pejalan kaki dan penunggang motosikal kerana ia menjimatkan masa terutama bagi mereka yang memiliki anak ramai. 

Tinjauan mendapati, hampir semua penunggang motosikal membawa dua atau lebih pembonceng sama ada diletakkan di depan atau belakang penunggang dan mereka yang berada di laluan bertentangan perlu menunggu sehingga semua kenderaan selesai melalui jambatan itu. 

Bagi Abdul Hadi yang dikurniakan 12 anak berusia satu hingga 23 tahun, setiap hari dia akan membawa lima anaknya berusia tujuh hingga 16 tahun ke sekolah berhampiran kerana hanya satu daripada dua motosikalnya memiliki insurans, manakala satu lagi hanya digunakan untuk laluan kampung. 

Bagi perjalanan pertama, Abdul Hadi membawa dua anak lelakinya berusia 16 dan 10 tahun sebelum kembali ke rumah untuk mengambil tiga lagi anaknya berusia tujuh, 11 dan 12 tahun. 
"Kami gembira jika jambatan gantung diganti jambatan konkrit kerana setiap pagi terutama hari hujan, laluan akan menjadi licin dan menyukarkan penunggang untuk mengawal motosikal,” katanya. 

Sementara itu, Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin yang berkunjung ke kampung itu memberi jaminan akan mengemukakan permohonan kepada Kerajaan Pusat untuk membina jambatan konkrit.

No comments:

Post a Comment