Tuesday, November 2, 2010

Nak pilihanraya....minta apa saja


RM23.5j naik taraf peralatan Hospital Gua Musang


2010/11/02

  CALON  BN, Ab Aziz Yusoff mencuba peralatan kesihatan  sambil diperhatikan   Rosnah   (dua dari kiri)   pada Majlis Penyerahan Projek Bekalan Air Luar Bandar di Klinik Desa RPT Sungai Terah, Gua Musang, semalam.
CALON BN, Ab Aziz Yusoff mencuba peralatan kesihatan sambil diperhatikan Rosnah (dua dari kiri) pada Majlis Penyerahan Projek Bekalan Air Luar Bandar di Klinik Desa RPT Sungai Terah, Gua Musang, semalam.
GUA MUSANG: Kerajaan Pusat memperuntukkan RM23.5 juta untuk menaik taraf peralatan perubatan, termasuk pembelian 24 ambulans bernilai RM7.04 juta bagi Kelantan tahun ini, kata Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin. 

Beliau berkata, jumlah itu tidak termasuk peruntukan sebanyak RM231 juta untuk pembangunan fizikal yang diberikan di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMKe-9).
"Kelantan mempunyai 121 ambulans yang mana pembeliannya dibuat secara kontrak dan hari ini kita menyerahkan tujuh ambulans baru manakala 17 lagi akan menyusul selewat-lewatnya hujung tahun ini," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri majlis penyerahan peralatan perubatan terdiri daripada 10 mesin thermal fog, tiga motosikal dan sebuah mesin ultrasound, yang keseluruhannya bernilai RM90,000 kepada Jabatan Kesihatan negeri di Hospital Gua Musang di sini, semalam. 

Rosnah berkata, kementeriannya turut menyerahkan satu unit mesin hemodialisis kepada Hospital Gua Musang, sekali gus mengurangkan bilangan pesakit menunggu untuk rawatan. 

"Kerajaan memang sedar mengenai kekurangan pusat hemodialisis dan ia akan ditambah dari semasa ke semasa kerana kementerian sedar rakyat terutama golongan kurang mampu amat memerlukannya. 

"Kos setiap kali sesi rawatan hemodialisis membabitkan perbelanjaan ratusan ringgit, tetapi bagi pesakit yang mendapat rawatan di hospital kerajaan kita hanya mengenakan caj RM13 setiap kali sesi rawatan," katanya. 
Beliau berkata, kerajaan tidak pernah jemu melaksanakan pelbagai usaha memastikan setiap lapisan rakyat terus menikmati perkhidmatan kesihatan terbaik. 

Sementara itu, Rosnah berkata, Kelantan menjadi antara tiga negeri yang mencatat jumlah kes denggi yang tinggi di negara ini selain Selangor dan Sarawak dengan 3,258 kes direkod sehingga 24 Oktober lalu. 

"Jumlah itu menunjukkan peningkatan berbanding hanya 2,332 kes dalam tempoh sama tahun lalu,” katanya.

No comments:

Post a Comment