Tuesday, November 9, 2010

Lagi penyamaran Facebook



JOHOR BAHRU – Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Tebrau membuat laporan polis berhubung tindakan individu atau pihak tertentu melakukan penyamaran dalam laman sosial Facebook di Balai Polis Taman Pelangi Indah, di sini, semalam. 

Ketuanya, Syahrin Md Jamaluddin berkata, laporan polis dibuat selepas mendapati pihak terbabit telah mengeluarkan kenyataan fitnah dengan niat untuk mem- burukkan kepimpinan ahli dan pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Tebrau dengan meng- gunakan nama samaran ‘Pemuda Tebrau’ dan mempunyai lebih 400 teman itu melampaui batas dan maruah. 

“Tindakan terbaru ‘Pemuda Tebrau’ pada 7 November lalu sekitar jam 4.57 pagi dengan mengeluarkan kenyataan bahawa Pemuda UMNO Bahagian Tebrau kini sedang ber- siap bagi menghadapi kemungkinan pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Pekan, Pahang. 

“Kenyataan ini sengaja di- keluarkan pihak terbabit selepas mengetahui tahap kesihatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak yang tidak memberangsangkan pada ketika itu, sedangkan kami tidak pernah se- sekali mengeluarkan kenyataan sedemikian.

“Jelasnya, ia adalah fitnah dan cubaan nyata dibuat dengan niat untuk memburukkan kepimpinan dan ahli Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Tebrau,” katanya kepada pemberita pada sidang akhbar sejurus membuat laporan polis. 

Syahrin berkata, penyamaran ‘Pemuda Tebrau’ sudah banyak mencemarkan reputasi organisasi Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Tebrau menerusi pe- nulisan komen yang dikeluarkan selama ini dalam akaun Facebook. 

“Tindakan pihak tidak bertanggungjawab ini amat biadab kerana ada antara komen atau kenyataan dikeluarkan turut menyentuh sensitiviti parti UMNO, parti lain, mengenakan individu tertentu selain menyentuh pelbagai isu semasa. 

“Justeru, kami memohon kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) mahupun agensi terbabit supaya menyiasat latar belakang pihak terbabit yang sudah melakukan penyamaran seterusnya mendakwa ke muka pengadilan,” katanya. 

Selain itu, Syahrin turut mencabar pihak terbabit untuk tampil berani menggunakan nama sebenar sekiranya mahu mengeluarkan sebarang komen atau kenyataan daripada terus menyamar dan berselindung di sebalik nama ‘Pemuda Tebrau’. 

Katanya, tujuan laporan polis dibuat adalah untuk membersihkan nama baik pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Tebrau yang sudah tercemar di serata tanah air angkara pihak tidak ber- tanggungjawab itu. 

“Sebaik sahaja menyedari wujudnya akaun ini, pada mulanya kami sangkakan dalang penyamaran dilakukan oleh ahli sendiri sehingga beberapa langkah untuk mengenal pasti dilakukan. 

“Saya ada mengeluarkan arahan kepada semua ahli supaya menutup sementara akaun Facebook masing-masing sejak beberapa bulan lalu untuk menangkap ‘Pemuda Tebrau’. 

“Apabila siasatan dilakukan secara sendiri, kami mendapati pihak terbabit bukanlah ahli pergerakan Pemuda UMNO Bahagian ini apabila status akaun berkenaan terus aktif dengan mengeluarkan kenyataan provokasi terhadap pemimpin parti, kerajaan dan institusi diraja,” katanya.

No comments:

Post a Comment