Thursday, November 18, 2010

Selepas Aminulrasyid, Polis Tembak Mati Pula Remaja 16 Tahun

aminul
KUALA LUMPUR 18 Nov - Badan hak asasi manusia, Suara Malaysia (Suaram) mengutuk keras tindakan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) yang menembak mati tiga suspek anak muda yang disyaki terlibat dalam satu kes rompakan sebuah stesen minyak di Glenmarie, Shah Alam pada
pukul 4.15 pagi 13 November lalu.

Malah dalam kejadian itu salah seorang yang ditembak mati oleh anggota polis adalah remaja di bawah umur berusia 16 tahun, Mohd Shamil Hafiz Shafie.

Kematian tragis Mohd Shamil merupakan remaja bawah umur yang kedua ditembak mati oleh polis selepas kes kematian Aminulrasyid Anzah, 14 tahun pada 26 April tahun ini.

"Kami amat kecewa atas alasan polis terhadap insiden tersebut yang menuduh bahawa polis terpaksa menembak mati ketiga-tiga suspek kerana ketiga-tiga  menyerang polis dengan menggunakan parang. Kalau supsek hanya menggunakan parang, mengapa kesemua mereka di tembak mati? Adakah sebarang amaran diberikan oleh polis kepada suspek? Versi polis dalam setiap kes penembakan mati adalah sama dan mereka selalu menggunakan faktor keselamatan diri untuk justifikasi penngunaan senjata api di mana sehingga hari ini  pasukan polis tidak pernah mendedahkan konteks penggunaan senjata api oleh pihak polis di Malaysia.

"Kami memahami risiko keselamatan bertugas sebagai polis namun kami tidak boleh menerima cara polis yang selalu menggunakan senjata api dan menembak mati seseorang suspek. Perlembagaan Persekutuan Artikel 5 (1) jelas menyatakan setiap individu perlu menghormati hak bernyawa setiap manusia," kata Penyelaras Suaram, Yap Heng Lung dalam satu kenyataan semalam.

Sehubungan itu Suaram menyeru Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar segera mengemukakkan Perintah Tetap Ketua Polis Negara (IGSO) yang dituntut oleh rakyat dan membuktikan bahawa beliau serius dalam melaksanakan pendekatan 4P yang dilaung-laungkannya.
"Kami menyeru agar satu Suruhanjaya yang bebas dan berdikari ditubuhkan untuk menyiasat segala kes penembakan mati oleh polis dengan serta- merta.

"Kami tidak boleh menerima bahawa IGSO sebagai bahan sulit kerana ia melibatkan kepentingan keselamatan dan nyawa setiap rakyat dan ia sepatutnya diumunkan. Ini dengan jelas membuktikan bahawa penggunaan senjata api oleh polis tidak diimbangi oleh pemeriksaan awam dan
sekaligus menyebabkan tahap akauntabiliti yang amat rendah di dalam institusi polis.

"Oleh kerana ketiadaan prosedur yang kukuh untuk memastikan setiap kes tembakan polis seperti ini dilaporkan dan disiasat secara bebas dan menyeluruh, timbul keraguan sama ada pihak polis sememangnya menggunakan senjata api untuk mempertahankan diri ataupun sengaja menggunakan terhadap suspek untuk memudahkan penyelesaian kes mereka," tegas beliau lagi.

Heng Lung berpendapat penggunaan senjata dan tidak memberikan hak untuk suspek membela diri adalah salah dari segi undang-undang hak asasi.

Tambah beliau, penembakan mati anak muda bawah umur Mohd Shamil merupakan satu pelanggaran terhadap  Konvensyen Antarabangsa Perlindungan Kanak-Kanak (CRC) terutamanya  Artikel 16 (1) & (11) dan Artikel 37 yang memberi perlindungan terhadap kanak-kanak bawah undang-undang dan terlindung dari sebarang hukuman yang tidak berperikemanusiaan ataupun penangkapan tanpa bicara.

"Penyalahgunaan kuasa di kalangan PDRM dan penindasan terhadap hak asasi manusia adalah masalah serius yang jelas wujud dalam PDRM, seperti yang dinyatakan dalam Laporan Suruhanjaya DiRaja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis DiRaja Malaysia.

"Kami menyeru pihak polis berhenti mengunakan alasan kononnya menyelesaikan kes jenayah dan untuk keselamatan polis dengan terpaksa menembak mati sesiapa suspek . Kami percaya pihak polis adalah terlatih dan berprofesional serta sanggup mengikuti prosedur penggunaan senjata api yang ditetapkan oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

"Suaram menuntut agar pihak Kerajaan melaksanakan cadangan-cadangan yang dikemukakan oleh Suruhanjaya DiRaja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan Polis Diraja Malaysia terutama menubuhkan Suruhanjaya Bebas Pengaduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) dengan segera," ujar Heng Lung.Selepas Aminulrasyid, Polis Tembak Mati Pula Remaja 16 Tahun

No comments:

Post a Comment