Thursday, January 27, 2011

Kisah si tua dari Mesir





beritaislamglobal.blogspot.com
Protes berlangsung di jalan-jalan Kaherah. Mereka menyatakan 25 Januari, sebagasi hari 'Revolusi'. Mereka ingin menjatuhkan Hosni Mubarak yang sudah berkuasa lebih dari 30 tahun. Mubarak yang sudah 'tua' itu, nampaknya tetap mendapatkan jaminan dan dukungan AS.

Setiausaha Negara AS, Hillary Rodham Clinton, menyatakan, bahwa Mesir tetap stabil. Inilah bahasa yang diucapkan oleh orang kedua AS, yang nampaknya tetap mendukung Hosni Mubarak. Kejatuhan Mubarak akan menyebabkan terjadi 'tsunami' politik di seluruh Timur Tengah. Mubarak merupakan sekutu utama Israel dan AS. Selama beberapa dekad, posisi Mesir sebenarnya untuk menjadi 'penjaga' kepentingan Israel dan AS di Timur Tengah. Mesir menjadi alat Israel dan AS menghadapi kekuatan Islam, yang akan mengancam kepentingan kedua negara itu.

Mesir bukan Tunisia. Mesir memiliki jumlah penduduk 80 juta. Secara geopolitiknya sangat strategik. Negara yang bilangan penduduknya terbesar di Timur Tengah. Bila Mubarak runtuh, maka seluruh kawasan Timur Tengah akan berubah. Mesir menjadi taruhan bagi kepentingan Barat di kawasan itu.

Persoalannya siapa yang akan menggantikan Mubarak? Adakah regim baru yang dapat menerima kepentingan Israel dan Barat? Ini persoalan utama. Israel dan AS akan menjaga regim yang sudah 'tua' ini, sampai menemui pengganti, yang diyakini dapat menjaga kepentingannya di kawasan itu. Israel dan Barat sekali-kali tidak akan membiarkan Mesir jatuh ketangan kelompok Islamis. Setidak-tidaknya Israel dan AS akan mencari tokoh-tokoh dan kelompok yang moderat, dan dapat menerima kepentingan mereka.

Organisasi pembangkang terbesar di sepanjang sejarah politik Mesir adalah Ikhwanul Muslimin. Kelompok ini lahir tahun 1928, yang didirikan oleh Hasan al-Banna, dan sekarang telah berkembang di seluruh dunia.



Gerakan ini hampir dengan politik, dan terus berkembang sebagai sebuah gerakan. Tahun 2005 Ikhwan menyertai pilihanraya umum melalui calon bebas dan mendapatkan 20 peratus atau 88 kerusi di parlimen. Tetapi, pada pilihanraya umum tahun 2010 yang lalu, Ikhwan gagal memperolehi walau satu pun kerusi, akibat disekat oleh Mubarak.

Mubarak tidak menginginkan kekuatan pembangkang di Mesir ini terus berkembang. Mubarak hanya memberikan 3 peratus kerusi parlimen Mesir kepada pembangkang. Ini sememangnya tidak memberi apa-apa makna. National Democratic Party (NDP), parti Mubarak yang menang secara mutlak dalam pilihanraya umum parlimen yang lalu, dan menguasai parlimen seluruhnya. Kemenangan NDP sudah di rancang, supaya transisi kekuasaan yang akan dijalankan Mubarak dapat berjalan dengan lancar. Pembangkang mesti disekat, supaya perubahan politik dapat dijalankan sesuai dengan senarionya.

Washington, melalui Hillary pula, berkata bahawa Mesir berada dalam keadaan stabil selama 30 tahun. Tetapi, Mesir dibawah kendalian regim diktator, yang menolak demokrasi, dan menggunakan institusi ketenteraannya, seperti tentera, polis, dan badan perisikan menamatkan riwayat lawan-lawan politiknya.

Mubarak sudahpun membina sebuah empayar kekuasaan, sementara parlimen hanyalah sebuah institusi yang tidak memiliki fungsi apa-apa. Keadaan seperti ini sudah menjadi kebiasaan di seluruh dunia Arab di mana kekuasaan itu seolah-olah seperti perniagaan peribadi. Parti pemerintah menjadi parti tunggal dan berkuasa mutlak. Undang-undang dijadikan alat kekuasaan untuk menyekat lawan-lawan politiknya. Jadi, kestabilan politik yang diciptakan Mubarak hanyalah bayang-bayang. Demokrasi yang sejati adalah sebuah kekuasaan yang bersumber dari rakyat melalui pemilihan yang jujur, bebas, dan tanpa campur-tangan. Di Mesir semua itu sudah tidak ada lagi.

AS dan Barat telah melakukan sikap 'double standard' dengan membiarkan regim-regim diktator yang datang bukan dari pilihan rakyat. Ini hanya akan menimbulkan ancaman terhadap kestabilan yang boleh meletus pada bila-bila masa. Tidak ada jaminan yang pasti tentang situasi dan masa depan Mesir yang sekarang ini menghadapi situasi yang mirip seperti Tunisia.

Pemimpin Mesir itu sudah terlambat untuk memenuhi aspirasi rakyatnya yang sekarang ini berada di jalan-jalan meluahkan kemarahan mereka. Gerakan ini terus kecewa di tengah situasi yang semakin tidak menentu, sementara Mubarak nampaknya masih begitu yakin dapat menghadapi segala-galanya.

Kejatuhan Mubarak dari kekuasaannya dijangka mempunyai kesan domino, yang secara asasnya akan mengubah seluruh kepentingan Israel dan AS di Timur Tengah kerana selama ini Mubarak dilihat sebagai tokoh utama dalam politik untuk membendung kebangkitan Islam.



Selama ini Mesir telah digunakan secara efektif bagi menghadapi Hamas di Gaza oleh Israel. Mubarak bersama dengan Raja Abdullah juga digunakan untuk menghadapi ancaman nuklear Iran. Mubarak juga digunakan oleh Israel dan AS menghadapi perubahan politik di Iraq, dan Lubnan, yang sangat menimbulkan kebimbangan Israel dan AS. Jatuhnya kabinet Hariri, dan sekarang digantikan seorang tokoh baru, yang lebih pro Hisbullah, sangat mengancam keamanan Israel. Sekarang Lubnan sudah berada di dalam cengkaman Hisbullah.

Israel dan AS ingin mencari pengganti Mubarak yang dapat diajak berdialog dan berunding, dan tidak membahayakan kepentingannya. Mohammad el- Baradei (gambar bawah), yang pernah mengepalai pasukan IAEA, sekarang ini berada dikalangan pembangkang, dan mula melakukan serangan terhadap Mubarak secara berdepan. Mungkin el Baradei ini akan menjadi alternatif yang dapat di terima Barat, khususnya Israel dan AS.



Tentera pula mula bersikap neutral menghadapi situasi di Mesir, dan tidak ingin melakukan konfrontasi secara total dengan gerakan pembangkang yang sekarang terus berlangsung di Mesir yang ingin menjatuhkan regim diktator. Israel dan AS sudah mula menyusun strategi menghadapi kemungkinan-kemungkinan yang bakal berlaku.

Bekas perwira angkatan tentera udara yang sudah berkuasa selama tiga dekad ini, sekalipun masih mempunyai keyakinan diri, sudah ditinggalkan anaknya Gamal (gambar bawah), yang lari bersama dengan keluarganya ke London. Mubarak sudah tiada lagi pilihan untuk menggantikan kekuasaan dari dinasti keturunannya. Ia menghadapi hari-hari terakhir kekuasaannya. (m/nk)



Berita Islam Global: Kisah si tua dari Mesir

No comments:

Post a Comment