Sunday, February 27, 2011

Gaji 32 pramugari belum dibayar



Oleh Nadia Hamid
nnadia@bharian.com,my
2011/02/27

Syarikat penerbangan Alwafeer Air masih gagal bayar tuntutan empat bulan

KUALA LUMPUR: Kumpulan 32 pramugari Malaysia yang terkandas di Jeddah menunggu bayaran tunggakan gaji oleh majikan mereka, syarikat penerbangan berpangkalan di Arab Saudi, Alwafeer Air dijangka pulang ke tanah air selewat-lewatnya akhir minggu depan.
Mereka masih belum menerima sebarang bayaran tunggakan gaji selama empat bulan selepas pemberian sagu hati 1,500 riyal (RM1,200), Januari lalu.
Pengerusi Biro Aduan Komuniti Pemuda UMNO, Datuk Muhd Khairun Aseh, berkata kumpulan pramugari berkenaan terdesak untuk kembali ke Malaysia berikutan sudah muak dengan janji syarikat yang mahu membayar gaji mereka selain tiada duit untuk berbelanja.

“Sebelum ini syarikat itu berjanji membayar sekurang-kurangnya separuh daripada gaji tertunggak sebanyak 10,000 Riyal (RM8,077) kepada setiap pramugari itu, tetapi tidak menepatinya.

“Kami faham situasi mereka yang mengalami masalah kewangan kritikal, namun akan terus berbincang dan mendesak syarikat penerbangan berkenaan menanggung kos penghantaran pulang kumpulan pramugari ini serta membayar tuntutan penuh gaji dan elaun sebanyak 20,000 riyal (RM16,154),” katanya kepada Berita Minggu.

Seorang pramugari, Lenny Fariha Hazree, 24, memberitahu serik dan tidak mahu lagi bekerja dengan syarikat di luar negara sebaliknya akan mencari pekerjaan bersesuaian kelulusannya di tanah air.
Ibunya, Rosmawati Ahmad memberitahu Lenny Fariha ada menghubunginya, baru-baru ini dan memaklumkan bakal pulang ke tanah air selewat-lewatnya dalam minggu depan.

“Ina (Lenny) sudah mencari kerja di Malaysia menerusi sistem online dan akan pulang menjalani hidup seperti sedia kala. Tiada apa lagi yang mahu ditunggu di sana (Jeddah) selain mengerjakan umrah,” katanya.

Bapa kepada seorang lagi pramugari, Mohd Nawi Hamzah bersetuju anaknya, Nor Amira, 25, dibawa pulang ke Malaysia dengan segera untuk bekerja di negara sendiri.
Berita Harian Online | Gaji 32 pramugari belum dibayar

No comments:

Post a Comment