Sunday, April 17, 2011

Abdul Hadi terima anugerah



MARANG - Presiden Pas, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menerima anugerah Tokoh Alim Rabbani dari Universiti Islam Yala, di Patani, Thailand, kelmarin.

Abdul Hadi Awang satu-satu tokoh ulama di luar Thailand dan rantau nusantara menerima anugerah Tokoh Alim Rabbani diperkenalkan Universiti Islam Yala (YIU). Gelaran tokoh itu sama taraf dengan ijazah kehormat diperkenalkan tujuh tahun lalu.

Sebelum ini anugerah serupa diberi kepada tokoh ulama yang banyak berjasa dalam bidang dakwah di empat wilayah selatan Thailand, terutama pengasas pusat pengajian pondok. Pernah menerima anugerah itu Syeikhul Islam Negara Thailand dari Bangkok.

Penyampaian tokoh tersebut diadakan sempena program Multaqa Muslimat yang dianjurkan universiti itu di kampus Pattani, kelmarin. Multaqa berkenaan berjaya menghimpunkan Muslimat dari seluruh Thailand berserta wakil Malaysia dan Indonesia.

Turut serta Exco kerajaan Kelantan, Che Abdullah Mat Nawi, Dr Muhammad Fadhli Hassan, Setiausaha Politik Presiden, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar dan Setiausaha Lajnah Hal Ehwal Hubungan Antarabangsa Pas, Mohd Faiz Md Nawi.

Dekan Fakuliti Sastera dan Sains Kemasyarakat YIU, Profesor Madya Sukree Langputeh berkata, pemilihan tokoh tersebut bukan mudah untuk dilakukan pihak senat universiti berkenaan.

Katanya, tokoh yang diberi adalah pendakwah yang benar-benar menjadikan Islam sebagai amalan dalam kehidupan harian dan Abdul Hadi tokoh Islam disegani di Asia Tenggara yang menjadikan rutin hariannya menyampaikan dakwah kepada masyarakat.

“Selain itu beliau juga mengarang banyak menghasilkan buku mengenai agama yang menjadi rujukan umat Islam,” katanya ketika membaca biodata Presiden Pas sebelum upacara memakaikan mislah (jubah) Tokoh Alim Rabbani pada majlis yang diadakan di universiti itu.

Pemakaian mislah dilakukan Rektor YIU, Dr Ismaillutfi yang turut disaksikan Timbalan Presiden Pentadbiran Wilayah Selatan Thailand, Harapabara, Gabenor Pattani, Nipon Narapitakkul dan peserta.

No comments:

Post a Comment