Sunday, April 17, 2011

Derita warga emas dibela



PENGKALAN PASIR – Pasangan warga emas di sini gembira apabila menerima kunjungan dari pemimpin tempatan yang berkunjung ke rumah mereka di Kampung Kubang Nyamuk di sini.

:Ismail Mamat, 80 dan isterinya, Hawa Idris, 80 tinggal bersama cucunya dan mereka saling membantu di antara satu sama lain.

Kedua-dua mereka yang mempunyai penyakit tua terutama Ismail yang mempunyai masalah penglihatan.

Ismail berkata, penglihatannya semakin kabur akibat usianya yang semakin lanjut sehingga menyebabkan kerosakan di selaput matanya.

Menurutnya, keadaan tersebut berlaku sejak dua hingga tiga tahun yang lepas dan hanya bertahan dengan penyakit tersebut.

“Kami dijaga cucu dan hanya dia tempat kami bergantung hidup di samping bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM120 setiap bulan.

“Selebihnya, kami mendapat bantuan dari cucu dan empat orang anak yang semuanya sudah berkeluarga dan tinggal berjauhan bersama keluarga masing-masing,” katanya yang menerima bantuan sejak tahun 2010.

Sementara itu, Penyelaras DUN Pengkalan Pasir yang juga Naib Ketua UMNO bahagian Pasir Mas, Abdul Aziz Mohamad berkata, kunjungan yang sering dilaksanakan bagi mendekatkan diri dengan rakyat.

Menurutnya, kunjungan dan lawatan ini mendapat maklum balas yang baik dari rakyat akar umbi bagi mengetahui masalah dan sedaya upaya untuk menyelesaikan masalah mereka.

“Apabila adanya kunjungan seperti ini, kita dapat menyelami masalah rakyat terutamanya mereka yang kurang berpendapatan selain dapat membantu mengurangkan beban mereka.

“Kita jadikan aktiviti ini sebagai perkara membantu meringankan beban rakyat selain beramah mesra dengan rakyat,” katanya.

No comments:

Post a Comment