Saturday, April 2, 2011

Enam nelayan Perak akan dibebaskan: Zahid





2011/04/02

HUTAN MELINTANG: Enam nelayan tempatan yang ditahan pihak berkuasa Indonesia sejak tiga bulan lalu ketika menangkap ikan di perairan antarabangsa berhampiran Pulau Perak akan dibebaskan pada waktu terdekat, kata Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. 

Zahid berkata, beliau sudah berbincang dengan Menteri Pertahanan serta Menteri Perikanan dan Kelautan Indonesia mengenai kes itu selain menemui pemilik bot serta enam tekong yang berasal dari sini.
“Kata sepakat sudah dicapai untuk membebaskan semua nelayan terbabit selepas segala masalah ditangani,” katanya kepada media selepas merasmikan Mesyuarat Agung Veteran UMNO Bagan Datoh dan Teluk Intan, di sini.
Katanya, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) diarah meronda kawasan sempadan perairan antarabangsa di Pulau Jarak dan Pulau Perak untuk menentukan tiada pelanggaran sempadan perairan berlaku di antara Malaysia dan Indonesia. 

Sementara itu, Ahmad Zahid mengesahkan Kementerian Pertahanan mengambil tindakan ke atas seorang pegawai dan tiga anggota tentera yang menyembelih burung Enggang di Taman Negeri Royal Belum di Grik selepas gambar mereka bersama burung itu tersebar di laman blog dan Facebook. 

Beliau berkata, mereka mendakwa menemui Enggang itu dalam keadaan separuh mati selepas dikatakan menjadi mangsa pemburu lain sebelum menyembelihnya dan mengambil gambar. 

Katanya, mereka disiasat mengikut Akta Tentera dan didakwa mengikut Akta Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara 1972. 

No comments:

Post a Comment