Saturday, April 2, 2011

Pantau kes anak luar nikah: Exco




SHAH ALAM –: Statistik menunjukkan anak tidak sah taraf di Selangor berjumlah 257,000 seperti direkod perangkaan sejak 2008.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali berkata, daripada jumlah berkenaan, 83 kes anak tidak sah taraf dilaporkan setiap hari di negeri ini.

“Kalau seharian 83 kes dicatatkan maknanya, setiap 17 minit 17 saat ada sahaja anak-anak yang anak lahir tidak sah taraf, maknanya masalah ini sangat besar,” katanya.

Menurutnya, kemungkinan jumlah sebenar tidak diketahui lebih ramai kerana ada kes tidak dilaporkan dan didaftarkan di Jabatan Pendaftaran Negara.

“Punca-punca yang mendorong ke arah pelakukan zina adalah kurang didikan agama dan perhatian ibubapa, pergaulan bebas atau pengaruh rakan sebaya, faktor berpakaian serta pengaruh televisyen.

“Ini juga disebabkan kekurangan anggota Penguatkuasa Agama untuk memantau kegiatan/perbuatan tidak bermoral. Nisbah pecahan anggota Penguatkuasa Agama dan masyarakat Islam di Selangor adalah 1:25,000,” katanya menjawab pertanyaan mulut Dr Abd Rani Osman (Pas-Meru) mengenai bilangan anak tidak sah taraf di negeri ini pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, semalam.

Hasan menyarankan agar Kerajaan Negeri menambah anggota penguatkuasa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dalam meningkatkan usaha pemantauan aktiviti tidak bermoral dalam masyarakat Islam di Selangor.

No comments:

Post a Comment