Friday, April 1, 2011

Pilihan raya Mesir November ini


KAHERAH 31 Mac - Selepas mengumumkan pilihan raya Parlimen pada September ini, Majlis Angkatan Bersenjata Mesir mengumumkan pula pilihan raya Presiden negara ini akan diadakan menjelang November.

Pengumuman itu dibuat semalam, 10 hari selepas pengundi Mesir hampir sebulat suara menyokong pindaan Perlembagaan sebagai sebahagian pakej pembaharuan.
Pertubuhan politik di Mesir termasuk yang baru muncul mempunyai tempoh lapan bulan untuk mengatur langkah bagi menyertai pilihan raya Presiden yang pertama sejak penyingkiran Hosni Mubarak Februari lalu.
Bagaimanapun ramai pengkritik khuatir pilihan raya begitu cepat akan memberi kelebihan besar kepada pertubuhan politik paling tersusun di negara ini, iaitu Ikhwan Muslimin serta tokoh daripada bekas parti pemerintah.
Kuasa politik baru muncul, terutama di kalangan belia yang terlibat dalam pemberontakan menjatuhkan rejim Mubarak, akan menghadapi kesuntukan masa untuk membuat persiapan.
Pemerintah tentera turut mengumumkan Perlembagaan sementara 62 perkara bagi menggantikan Perlembagaan yang digantung berikutan kejatuhan rejim Mubarak pada 11 Februari lalu.
Dengan menetapkan jadual waktu untuk pilihan raya Parlimen dan Presiden, tentera menunaikan komitmennya untuk menyerahkan kuasa kepada sebuah kerajaan awam demokratik secepat mungkin.
Pilihan raya Presiden itu dijadual berlangsung sebulan dua selepas pilihan raya Parlimen pada September ini, menurut tentera.
Ramai tokoh sudah pun mengumumkan rancangan untuk bertanding dalam pilihan raya Presiden, termasuk bekas Ketua Pengarah Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), Mohamed ElBaradei, Setiausaha Agung Liga Arab, Amr Moussa dan ahli politik veteran pembangkang, Hamdeen Sabahi.
Pertubuhan paling tersusun di Mesir, Ikhwan Muslimin, bagaimanapun tidak akan mengemukakan calon dalam pilihan raya Presiden. - AP
Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments:

Post a Comment