Thursday, May 12, 2011

Gadis derita penyakit misteri



KUANTAN - “Mak, kenapa sejak akhir-akhir ini Sailaa jalan tak stabil? Ada sahaja benda yang Sailaa akan langgar walaupun dah nampak,” adu Sailaa Alias, 25, kepada ibunya Rasyatinah Yon,48 dua tahun lalu yang menunjukkan petanda awal gadis itu akan menghidap penyakit misteri.

Menurut Rosyatinah, anak kedua dari lima beradik ini yang bekerja di Petaling Jaya sebagai kerani itu sering mengadu kepadanya mengenai keadaan fizikal yang tidak dapat dikawal dan sering terlanggar apa sahaja di hadapannya.

“Itulah petanda awal keadaan dia, dan akhirnya saya suruh dia berhenti kerja kerana keadaan kesihatannya tidak mengizinkan.

“Di rumah, sedikit demi sedikit perubahan fizikal yang dialami Sailaa sehingga di terlantar tidak berdaya seperti sekarang ini. Jika dulu, dia masih boleh menguruskan dirinya sendiri, tetapi sekarang ini nak bercakap pun dia tidak boleh, hanya menggunakan isyarat tangan sahaja,” katanya.

Selain itu, walaupun telah mendapatkan rawatan di hospital, penyakit Sailaa masih belum dapat dikenal pasti menyebabkan dia mengambil keputusan untuk menggunakan kaedah tradisional.

“Pergi ke hospital doktor cakap anak saya tiada apa-apa masalah kesihatan, walaupun sudah terlantar begini, doktor masih tidak dapat kenal pasti apa penyakit yang dihidapi Sailaa.

“Sebab itu saya memilih untuk menggunakan kaedah tradisional dan rata-rata bomoh yang saya temui anak saya ini terkena buatan orang. Percaya atau tidak saya terima kerana kaedah moden tidak dapat menyembuhkan anak saya ini,” katanya.

Seterusnya, Sailaa mendapatkan rawatan alternatif ini tetapi sehingga sekarang ini masih tiada perubahan positif yang berlaku.

Rosyatinah berkata, dia tidak tahu bagaimana Sailaa mendapat penyakit ini kerana dia merupakan seorang yang periang dan baik hati.

Menurutnya, dia sedih jika betul anaknya ini terkena buatan orang kerana Sailaa seorang yang mudah disenangi oleh orang.

“Saya pun bingung memikirkan siapa yang tergamak buat anak saya seperti ini,” katanya yang menumpang tinggal di rumah adiknya di No.23,Lorong 9,Taman Tas di sini.

Selain itu, Rosyatinah juga berharap agar anaknya ini mendapat bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk membeli keperluan seperti lampin pakai buang dan perubatan.

“Jika ada bantuan tersebut mampu ringankan satu beban yang dialami keluarga saya untuk membeli keperluan Sailaa ini dan saya masih menaruh harapan agar dia akan pulih seperti sedia kala,” katanya.

No comments:

Post a Comment