Saturday, May 21, 2011

Paderi dibakar ketika ketuai upacara agama di gereja

VILNIUS (Lithuania): Seorang penyerang menyembur paderi Katolik dengan cecair bahan bakar dan kemudian mencucuhnya dengan api hingga menyebabkan wajahnya melecur ketika upacara keagamaan berlangsung di sebuah gereja di negara ini, kata polis, semalam.
Paderi Remigijus Kuprys, 46, berjaya memadamkan kebakaran itu dengan bantuan orang ramai tetapi wajahnya melecur.

Serangan itu berlaku apabila seorang penduduk tempatan berusia 42 tahun menyembur Kuprys dengan cecair bahan bakar lalu menyalakan api dengan pemetik api ketika upacara keagamaan berlangsung, kelmarin di bandar Jonova. Motif serangan itu masih disiasat.

“Kami menerima laporan bahawa suspek mengganggu upacara agama di gereja berulang kali, selain melaungkan kata-kata pelik. Polis memutuskan untuk melakukan ujian psikiatri ke atas suspek,” kata pegawai polis, Mindaugas Juknys. Suspek juga tidak melawan ketika polis tiba untuk menahannya. Sekiranya dia didapati tidak mengalami masalah mental untuk dibicara, dia berdepan dengan hukuman penjara 10 tahun.

Polis berkata, Kuprys sudah keluar dari hospital selepas menerima rawatan atas kecederaannya.

Akhbar harian Lithuania, Lietuvos Rytas, semalam memaparkan gambar Kuprys dengan wajah yang dibalut dan hanya menampakkan mata serta mulutnya.


Kira-kira 80 peratus daripada tiga juta penduduk Lithuania beragama Kristian Katolik. - AFP

No comments:

Post a Comment