Saturday, May 21, 2011

Israel mahu bina lebih 1,500 rumah haram di Bailtumaqdis



BAITULMAQDIS 20 Mei - Israel semalam meluluskan pembinaan lebih 1,500 unit rumah haram Yahudi di timur Baitulmaqdis, ketika Perdana Menterinya, Benjamin Netanyahu dijadual ke Washington untuk satu rundingan damai Israel-Palestin bersama Amerika Syarikat (AS), Presiden Barack Obama.
Jurucakap pertubuhan bukan kerajaan Ir Amim yang menyeru perkongsian Baitulmaqdis antara rakyat Palestin dengan rejim Zionis itu mengesahkan, jawatankuasa perancangan Kementerian Dalam Negeri Israel telah memberi lampu hijau untuk dua projek pembinaan baru tersebut.
Ia membabitkan pembinaan 620 unit penempatan haram Yahudi di kawasan kejiranan Pisgat Zeev dan 900 unit lagi di Har Homa.
Keputusan itu dibuat beberapa jam sebelum Netanyahu dijadual berlepas ke Washington untuk bertemu Obama di White House hari ini.
Palestin mengutuk keputusan itu dengan menyifatkannya sebagai respons kepada ucapan Obama malam tadi yang pertama kali menyatakan sempadan Israel dan Palestin pada masa depan sepatutnya dibuat berdasarkan sempadan 1967 selain membabitkan pertukaran tanah.
"Keputusan Israel itu merupakan respons kepada ucapan Obama," kata jurucakap Presiden Mahmoud Abbas, Nabil Abu Rudeina kepada AFP.
Beliau turut meminta pentadbiran Obama 'meletakkan tanggungjawab ke atas Israel berikutan kegagalan rundingan damai'.
Ucapan terbuka Obama malam tadi di Jabatan Negara itu turut menyatakan masyarakat dunia sudah jemu dengan proses damai Israel-Palestin yang masih belum menemui penyelesaian sehingga ke hari ini. - AFP

No comments:

Post a Comment