Friday, July 15, 2011

Mujahidin India disyaki dalang

  • Foto

    MANGSA letupan bom bergelimpangan berlumuran darah di luar Opera House, Mumbai.

  • Foto

Agensi perisikan akui tak terima amaran Mumbai bakal bermandi darah lagi

MUMBAI: Agensi perisikan India tidak menerima sebarang amaran sebelum letupan tiga bom yang menyebabkan 18 orang terbunuh di Mumbai, serangan terbesar sejak militan berpangkalan di Pakistan menyebabkan huru hara di pusat kewangan itu pada 2008.
Prasangka awal tertumpu kepada kumpulan Mujahidin India yang terkenal dengan kempen pengeboman bandar ke bandar menggunakan bahan letupan yang diletak dalam restoran, perhentian bas dan jalan yang sibuk.
“Tiada maklumat perisikan diterima berkaitan dengan serangan militan di Mumbai. Ini bukan kegagalan agensi perisikan,” kata Menteri Dalam Negeri, Palaniappan Chidambaram.

“Kami tahu mengenai serangan sebelum ini dan mereka melakukannya dengan bergerak secara rahsia. Mungkin ia membabitkan kumpulan kecil, mungkin mereka tidak berkomunikasi antara satu sama lain,” katanya.

Pada masa sama, beliau menekankan masih terlalu awal untuk menuduh kumpulan tertentu tetapi turut mengatakan bahawa serangan terancang itu mungkin tindak balas daripada kejayaan polis menyekat beberapa komplot sebelum ini termasuk penahanan anggota Mujahidin India.

Kumpulan itu dituduh ada hubungan dengan militan yang berpangkalan di Pakistan dan menentang pemerintahan India di Kashmir.
Beberapa kumpulan pakar forensik juga dibawa dari beberapa negeri lain ke Mumbai untuk mencari bukti di tempat kejadian, kata ketua pasukan antipengganas Maharashtra, Rakesh Maria.

Maria yang enggan menuding jari kepada mana-mana pihak bertanggungjawab atas serangan kali ini berkata, penyiasat berharap gambar CCTV yang diambil dari tiga lokasi kejadian dapat membantu siasatan.

Pengeboman terbaru adalah serangan militan terbesar di Mumbai sejak keganasan 2008 yang membunuh 166 orang sekali gus meningkatkan tekanan terhadap jiran dan musuh nuklear Pakistan selain menyebabkan penduduk ibu kota kewangan India itu terus tertekan.

Letupan itu terjadi ketika India dan Pakistan memohon untuk memulihkan hubungan. Pemimpin Pakistan pantas mengutuk serangan itu seperti juga Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama.

Ia berlaku menjelang kunjungan Setiausaha Negara Amerika, Hillary Clinton ke India minggu depan untuk mengadakan rundingan. – Reuters
Berita Harian Online | Mujahidin India disyaki dalang

No comments:

Post a Comment