Saturday, August 6, 2011

Periksa gereja: Pas Selangor pandang serius

SHAH ALAM 5 Ogos - Pas Selangor menyifatkan dakwaan mengatakan pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas Gereja Methodist Damansara Utama di Petaling Jaya malam Rabu lalu mendapati ada bukti penyebaran agama lain ke atas penganut Islam sebagai cukup serius sekiranya ia benar.
Timbalan Pesuruhjayanya, Khalid Abdul Samad berkata, ia boleh memberi implikasi yang berat kerana Perlembagaan Persekutuan tidak membenarkan tindakan tersebut supaya memastikan hubungan antara kaum dan agama dapat dijaga.
''Persoalan hendak menyebarkan agama lain adalah bercanggah di sisi Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan.
''Saya yakin pihak gereja cukup memahami peruntukan dalam Perlembagaan dan juga yakin semua orang hendak menghormatinya kerana ia merupakan kontrak sosial yang telah dipersetujui dulu," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Khalid yang juga Ahli Parlimen Shah Alam berkata, setakat ini pihaknya menanti laporan penuh JAIS daripada Exco Hal Ehwal Islam negeri, Datuk Dr. Hasan Mohamed Ali yang juga Ahli Badan Perhubungan Pas negeri.
''Kita harap ada kebijaksanaan dalam isu seperti ini. Kita tangguh dulu ulasan akhir sehingga dapat laporan JAIS dan dalam mesyuarat Dewan Harian bersama Hasan, kita akan dapatkan penjelasan lanjut.
''Kita nak tengoklah apa bukti yang dia kata ada, JAIS perlu beri penjelasan dan laporan tentang bagaimana dan kenapa perkara itu berlaku, " katanya.
Bagaimanapun beliau menegaskan, JAIS sebagai agensi agama negeri perlu ada 'kawalan diri' dengan tidak melakukan tindakan yang boleh mencemarkan imej Islam dan akhirnya berlaku ketegangan antara agama.
''Mereka mesti ada maklumat dan risikan yang tepat dan bukan sekadar duduk dalam majlis di gereja. Kita pun pergi, malah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berjumpa Pope di Vatican," katanya.
Dalam hal ini, tegas beliau, Pas Selangor beranggapan sebarang pencerobohan ke atas rumah ibadat adalah sesuatu yang tidak dapat diterima malah jika tindakan tersebut dilakukan tanpa waran dan kebenaran, ia adalah sesuatu yang kurang sopan.
Tambah beliau, secara prinsipnya, setiap rumah ibadat termasuk milik orang bukan Islam perlu dihormati kerana itu adalah ajaran Nabi Muhammad SAW.
''Ini kerana kita mahu orang bukan Islam merasa aman, selamat dan dihormati apabila berada di bawah pemerintahan orang Islam.
''Kepimpinan Islam dizahirkan melalui contoh terbaik dalam hubungan dengan semua (agama), termasuk zahirkan sifat hormat menghormati dan bukannya tunjukkan ketuanan," katanya.utusan

No comments:

Post a Comment