Saturday, August 6, 2011

Umar akan dihantar pulang ke Indonesia

JAKARTA: Suspek perancang pengeboman Bali 2002 yang meragut lebih 200 nyawa akan dihantar pulang ke Indonesia dari Pakistan tidak lama lagi.
Pelampau Islam paling dikehendaki di Asia Tenggara, Umar Patek, ditangkap Mac lalu di Abbottabad, Pakistan, bandar yang sama di mana pemimpin al-Qaeda, Osama bin Laden dibunuh oleh pasukan khas tentera Amerika Syarikat beberapa minggu kemudian.

Menteri Luar, Marty Natalegawa berkata, Umar akan diekstradisi ke Jakarta dalam masa terdekat ini.

Bercakap kepada wartawan, Marty berkata, kerajaan Indonesia mahu memastikan proses itu berjalan lancar dan enggan memberi ruang kepada suspek pengganas itu mengumpulkan penyokongnya.

“Dia tidak sepatutnya mendapat publisiti,” kata Marty.

Pihak berkuasa masih menyiasat Umar bagi memastikan dia bertanggungjawab terhadap jenayah yang dilakukannya sebelum Indonesia mempunyai undang-undang antikeganasan.


Dilahirkan pada 1970, Umar disyaki menganggotai Jemaah Islamiah, pertubuhan militan Asia Tenggara yang mempunyai hubungan dengan al-Qaeda.

Selain, itu, dia juga disyaki terbabit dalam serangan yang mensasarkan penganut Kristian dan warga Barat di Indonesia sejak 1999. - AFPhmetro

No comments:

Post a Comment