Saturday, August 6, 2011

Tuntut penjelasan Hasan Ali


SHAH ALAM: Pas Selangor menuntut penjelasan daripada Exco Hal Ehwal Agama, Adat-Adat Melayu dan Kemudahan Awam Kerajaan Selangor, Datuk Dr Hasan Ali yang mempertahankan serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) terhadap Gereja Methodist Damansara Utama, di Petaling Jaya, Rabu lalu, selepas mendapat maklumat orang Islam menghadiri majlis makan malam di gereja berkenaan.
Timbalan Pesuruhjaya Pas Negeri, Khalid Samad berkata, pihaknya menjangkakan wujud kebijaksanaan dalam mengendalikan isu seperti ini.

“Kami akan simpan komen akhir sehinggalah dapat laporan Jais dan mesyuarat dewan bersama Dr Hasan Ali untuk dapatkan penjelasan lanjut lagi.

“Kita nak tengoklah apa bukti yang dia kata dia ada itu,” katanya.

Katanya, Jais sebelum ini memberi alasan terdapat bukti penyebaran agama bukan Islam terhadap penganut agama Islam selain menegaskan prinsip Islam bahawa rumah ibadat mesti dihormati tidak kira apa agamanya sekali pun.

“Kalau setakat datang ke gereja, pemimpin kerajaan kita pun ada pergi ke Vatican untuk bertemu dengan Pope. Itu gereja terbesar di dunia. Macam mana pula tu?“ soalnya sambil menambah tindakan orang Islam menghadiri majlis di gereja itu tidak boleh dijadikan kesimpulan sebagai proses memurtadkan Islam.


Bagaimanapun, beliau menegaskan pendirian berhubung tindakan Jais yang tidak mendapat kebenaran daripada penganjur majlis ke rumah ibadat terbabit haruslah dielakkan kerana ia boleh menimbulkan salah faham dan ketegangan antara kaum yang dianggap satu isu yang sensitif.

“Sebagai orang Islam, kita diajar untuk menghormati rumah ibadat walaupun mereka bukan beragama Islam. Sejak dari zaman Rasulullah lagi, kita diajar untuk menghormati semua rumah ibadat.
“Apa yang saya tahu, pada hari kejadian, gereja itu mengadakan majlis makan malam anjuran sebuah badan bukan kerajaan (NGO),” katanya.hmetro

No comments:

Post a Comment