Friday, September 2, 2011

14 banduan Iraq larikan diri ikut terowong penjara

MOSUL: Seramai 14 banduan yang disabitkan dengan kesalahan keganasan melarikan diri dari penjara melalui sebuah terowong di bandar raya ini, di utara Iraq, semalam, kata pegawai keselamatan.
“Kira-kira 35 banduan cuba melarikan diri dari penjara al-Faisaliyah di tengah Mosul,” kata polis wilayah Nineveh, Kolonel Mohammed al-Juburi. Katanya, petugas keselamatan dapat menahan 21 banduan, tetapi 14 lagi dapat meloloskan diri.

Menurutnya, semua 35 banduan itu disabitkan dengan kesalahan keganasan, sambil menambah perintah berkurung sudah dikuatkuasakan di Mosul pada jam 8 pagi semalam ekoran kejadian itu. Jurucakap polis Nineveh, Kolonel Rahim al-Shammari, berkata banduan dapat melarikan diri melalui terowong di bawah penjara itu yang berukuran 50 meter panjang.

Sebelum itu, Mohammed berkata, tiada pertempuran di antara banduan dan polis berlaku ketika insiden itu. Namun, pegawai prubatan Hospital City, Dr Mohammed Salem, berkata hospital itu menerima dua banduan yang cedera akibat terkena peluru di kaki mereka. - AFP, hmetro

No comments:

Post a Comment