Friday, September 2, 2011

Kesesakan kritikal



KOTA BHARU - Untuk perjalanan sejauh lima kilometer anda memerlukan masa tidak kurang dari setengah jam! Sama ada percaya atau tidak, itu senario yang berlaku di jalan-jalan utama di Kelantan apabila tiba musim perayaan.

Senario ini sudah menjadi kebiasaan, namun sejak kebelakangan ini, peningkatan mendadak jumlah masuk kenderaan luar ke negeri ini menyebabkan ‘orang kampung” sendiri mula rimas.

Tidak kira jalan kampung mahupun jalan persekutuan, keadaan sesak dengan deretan kenderaan mula menerjah kampung.

Paling teruk, kesesakan berlaku beberapa tempat sepajang jalan Kota Bharu- Kuala Krai khususnya di persimpangan Ketereh.

Dikatakan sebelum ini, kira-kira 60,000 anak Kelantan yang berada di luar negeri pulang ke kampung halaman sempena musim perayaan namun dijangka pada kali ia meningkat kepada 80,000.

Dalam masa yang sama, lebih 20,000 kenderaan memasuki Kelantan melalui pintu utama ke negeri dan ia tidak termasuk kenderaan yang sedia.

Malah, perkara ini diakui sendiri oleh Menteri Perdagangan Antarbangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohammad yang mengesahkan beliau sendiri terpaksa mengambil masa tiga jam berkereta dari Bachok ke Jeli.

Persoalannya apakah persediaan pihak berwajib dalam menangani isu ini,? Adakah kita hanya mampu melihat dan berseronok melihat kebanjiran luar biasa kenderaan ke Kelantan tanpa kawalan.

Mungkin sekarang kita mampu lagi menerima kesesakan itu, tetapi bayangkan apa yang berlaku 10 tahun akan datang jika langkah segera tidak diambil. Saban tahun peningkatan kenderaan luar dan berlaku, lebih-lebih lagi rata-rata dari masyarakat mampu memiliki kenderaan sendiri.

Langkah Kerajaan Negeri yang mahu membina Lebuh Raya Kuala Krai-Kota Bharu sepertimana yang diumumkan oleh Exconya, Datuk Husam Musa baru-baru ini seharusnya dipuji, namun ia bukan satu-satu langkah yang boleh menyelesaikan masalah tersebut.

Banyak lagi jalan di negeri ini yang perlu dinaik taraf dan diperbesarkan, bukan sahaja untuk kegunaan semasa musim perayaan bahkan di waktu hari kebiasaan.

Tidak perlu menuding jari siapa yang bertanggungjawab sama ada negeri ataupun pusat, jika kedua-dua pihak merasakan ia keperluan atau kewajipan pihak masing-masing, ia mesti dilaksanakan kerana rakyat Kelantan juga pembayar cukai jalan!!SH

No comments:

Post a Comment