Wednesday, September 14, 2011

22 pengikut Syiah ditembak mati




ORANG ramai berkumpul di bilik mayat sebuah hospital untuk menuntut mayat keluarga mereka yang terbunuh dalam kejadian serangan oleh kumpulan bersenjata di Karbala, 80 kilometer ke barat daya Baghdad, semalam. – REUTERS


KARBALA, Iraq 13 Sept. – Sekumpulan lelaki bersenjata menembak mati 22 pengikut Syiah yang dalam perjalanan ke Syria dari bandar ini ketika melalui wilayah yang dihuni oleh majoriti penduduk Sunni.
Insiden berlaku di Nukhaib, wilayah Anbar, kira-kira 200 kilometer ke barat Karbala, apabila bas yang dinaiki jemaah Syiah itu dihalang kumpulan bersenjata pada kira-kira pukul 9.30 petang (6 perang waktu Malaysia), semalam.
Menurut seorang pegawai Karbala yang enggan dikenali, kumpulan itu mengenakan pakaian tentera dan polis serta mendirikan sekatan jalan raya.
“Mereka memberhentikan bas itu dan mengarahkan semua penumpang turun sebelum mengasingkan antara wanita, kanak-kanak dan lelaki.
“Mereka kemudiannya menembak semua penumpang lelaki dan melarikan diri,” kata pegawai itu.
Jeneral polis Haider Rzayj memberitahu bas berkenaan dihalang oleh sekumpulan lelaki bersenjata dan membunuh penumpang lelaki, sebelum mengarahkan mangsa baring di atas tanah. – AFP

No comments:

Post a Comment