Wednesday, September 7, 2011

Al-Qaeda kian lemah selepas 10 tahun Tragedi 9/11

NEW YORK: Rangkaian pengganas antarabangsa, Al-Qaeda kini semakin lemah dalam tempoh satu dekad selepas peristiwa 9 September (9/11), manakala Amerika Syarikat (AS) semakin mempunyai semangat tinggi untuk terus menangani kegiatan pengganas global.

Perkara itu dinyatakan Setiausaha Pertahanan AS, Leon Panetta ketika melakukan lawatan ke kawasan pemulihan semula Ground Zero, di tengah kota New York, tempat berlakunya serangan 9 September 2001.
Panetta berkata, rakyat Amerika kini boleh menarik nafas lega apabila Al-Qaeda berterusan mengalami kejutan sehingga melemahkan rangkaian itu dalam beberapa tahun kebelakangan ini.
“Kita boleh berbangga kerana sejak peristiwa 9/11, kita membawa beberapa kejayaan dalam membanteras Al-Qaeda, termasuk melemahkan kepemimpinan Al-Qaeda,” katanya kepada pemberita.

Beliau berkata, tiga pemimpin utama Al-Qaeda, termasuk Osama bin Laden yang terbunuh dalam sebuan kontroversi tentera AS, Mei lalu, semuanya sudah tiada dan dengan itu, pertubuhan itu kini mengalami kemusnahan yang serius.

Panetta bagaimanapun memberi amaran kepada rakyat Amerika agar jangan tunduk sebaliknya memberi tekanan dan kesalahan kepada Al-Qaeda yang menyebabkan tragedi 9/11 lalu sehingga 3,000 orang terkorban. - AFP 

No comments:

Post a Comment