Sunday, September 11, 2011

Hanya 1.7 juta aktif bayar cukai




MOHD. SHUKOR (depan, dua dari kiri) bersama Abdul Ghafar (depan, kiri sekali) serta guru dan pelajar selepas perasmian Kem Cerdik Cukai di Bandar Baru Bangi semalam.


BANGI - Hanya 1.7 juta orang daripada kira-kira lima juta pembayar cukai di negara ini merupakan pembayar cukai yang aktif bagi semua kategori termasuk individu dan syarikat.
Ketua Pegawai Eksekutif, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Datuk Dr. Mohd. Shukor Mahfar berkata, daripada jumlah tersebut kira-kira tiga juta orang merupakan pembayar cukai yang ingkar atau tidak aktif.
"Mereka juga dalam kalangan pemilik syarikat domain atau pada masa tersebut berlaku kerugian, atau pendapatan tidak mencapai tahap yang sepatutnya menyebabkan mereka tidak perlu membayar cukai," katanya pada sidang akhbar di Akademi Percukaian Malaysia di sini semalam.
Beliau sebelum itu melancarkan Kem Cerdik Cukai 2011 yang melibatkan seramai 204 pelajar tingkatan enam dan 51 guru daripada beberapa buah sekolah dari sekitar Lembah Klang dan Negeri Sembilan.

No comments:

Post a Comment