Sunday, September 11, 2011

Kedutaan Israel di Mesir jadi sasaran serangan

KAHERAH: Beratus-ratus penduduk Mesir menyerbu bangunan yang menempatkan kedutaan Israel dan membuang dokumen kedutaan serta bendera rasmi rejim Zionis keluar tingkap.
Dalam pada itu, stesen televisyen Mesir melaporkan semalam, duta Israel dan keluarga serta kakitangannya berlepas pulang ke Tel Aviv dengan pesawat ekoran kejadian itu.

Kementerian Dalam Negeri Mesir berkata sekurang-kurangnya 450 penunjuk perasaan cedera selepas bertempur dengan polis yang menggunakan gas pemedih mata untuk menyuraikan mereka.

Laporan televisyen mendakwa 46 anggota polis turut cedera.

Ia kali kedua kedutaan itu diserang sejak lima pengawal sempadan Mesir ditembak mati oleh Israel dalam operasi memburu sekumpulan lelaki bersenjata beberapa bulan lalu.

Kejadian itu mendorong Mesir mengancam memanggil pulang dutanya.


Mengundurkan diplomat Israel, walaupun sementara, dari Mesir, negara Arab pertama menandatangani perjanjian damai dengan rejim Zionis, akan menjejaskan keyakinan Israel yang ketika ini sudahpun terbabit dalam pertelingkahan dengan Turki, yang dulunya menjadi antara segelintir negara Islam yang rapat dengannya.

Tunjuk perasaan di Kaherah berlarutan hingga awal pagi semalam dengan polis berdepan kira-kira 2,000 penujuk perasaan berhampiran kedutaan itu.
Kejadian itu membimbangkan Amerika Syarikat, sekutu rapat Israel. Presiden Barack Obama bertindak meminta kerajaan Mesir mengawal keselamatan kedutaan Israel. - AFP

No comments:

Post a Comment