Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

SHAH ALAM- Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, Pakatan Rakyat (PR) menggunakan kaedah Fekah Islam yang mengajar supaya sentiasa membuat hubungan baik dengan semua bangsa di dunia.

Beliau berkata, kini sudah tiba masa Pas membuat perubahan dan jangan mempedulikan cemuhan Pas diperkudakan DAP, DAP diperkuda oleh Pas ataupun PKR diperkuda Pas, tetapi beliau mendakwa, Umno sebenarnya diperlembukan.

"Lebih baik diperkuda dari diperlembu. Kuda untuk perjuangan, lembu utk disembelih."

“Kini sudah tiba masanya rakyat di negara ini membuat perubahan dan tidak memperdulikan cemuhan yang dilempar oleh Umno,” katanya ketika berucap pada majlis Rapat Umum PR di perkarangan Stadium Malawati, semalam.

Katanya, sikap ahli Umno yang cenderung mempertahankan diri dan mengapi-apikan semangat perkauman bukanlah cara yang wajar untuk menyelamatkan bangsa.

Beliau menambah, atas dasar itu juga PR telah memperkenalkan konsep negara berkebajikan dan buku jingga untuk memberitahu rakyat perbezaan agenda mereka dengan Umno.

"Alangkah baiknya jika pelbagai bangsa dan kaum di dalam sebuah negara dapat diadun dengan baik dan menjadi satu ummah, satu masyarakat yang ada keistimewaan masing-masing dalam membina sebuah negara yang mana semua kaum boleh menerima satu konsep dan dasar iaitu sebuah negara berkebajikan, adil, benar dan menentang kezaliman," katanya.

Abdul Hadi turut menegaskan, hubungan rapuh dalam masyarakat majmuk di negara ini juga merupakan bukti kegagalan kerajaan pimpinan Umno dan Barisan Nasional (BN) yang perlu diperbaiki.

"Ini semua kerana kegagalan Umno yang telah menghilangkan jati diri orang Melayu dan kewibawaan bangsanya sendiri kerana Umno mendahulukan Melayu dan membelakangkan Islam.

"Islam tidak 'memandu' Umno dan mereka tidak boleh melahirkan seorang pemimpin contoh dan berwibawa ," ujarnya.