Friday, January 20, 2012

Anwar saman fitnah terhadap Utusan berhubung temubual BBC


Anwar Ibrahim

KUALA LUMPUR - Ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memfailkan saman fitnah terhadap Utusan Melayu (Malaysia) Bhd dan ketua pengarangnya Datuk Abdul Aziz Ishak yang didakwanya telah mencetak dan menerbitkan berita berhubung komen beliau bersama BBC mengenai undang-undang berkaitan dengan homoseksual.

Anwar memfailkan saman tersebut di pejabat pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil di sini melalui firma guaman tetuan Daim & Gamany.
Plaintif menuntut gantirugi RM50 juta, gantirugi teruk, gantirugi teladan serta relif-relif lain yang disifatkan sesuai dan patut diberikan oleh mahkamah.

Beliau juga memohon satu injunksi untuk menghalang defendan-defendan daripada terus menyatakan ataupun menerbitkan mana-mana perkataan yang memfitnah plaintif.

Dalam penyataan tuntutannya, Anwar mendakwa suratkhabar berkenaan telah menerbitkan dua artikel di muka hadapan dan mukasurat 10 akhbar berkenaan
bertarikh 17 Jan tahun ini yang seolah-olah telah memberikan gambaran bahawa beliau adalah seorang pemimpin muslim yang mempunyai pandangan yang tidak selari dengan ajaran Islam.

Anwar menjelaskan perkataan-perkataan yang diterbitkan tersebut yang berasaskan temuramah bersama BBC itu adalah palsu, tidak berasas dan disiarkan
dengan niat jahat.

No comments:

Post a Comment