Friday, March 9, 2012

Lumpuh akibat salah suntik

Lumpuh akibat salah suntik - Selangor & KL - Sinar Harian:
lumpuh
BUKIT BERUNTUNG - Seorang kakitangan syarikat pengeluar kereta tempatan menderita sakit tulang belakang dan lumpuh kedua belah kaki didakwa akibat tersalah suntikan ketika mendapatkan rawatan di sebuah klinik di Bukit Sentosa, di sini.

Asrolnizam Abd Rahman, 35, kini bergantung sepenuhnya kepada tongkat untuk bergerak dan hilang punca pendapatan disebabkan kejadian yang menimpanya sejak lebih dua tahun lalu.

Menurutnya, insiden itu bermula apabila dia pergi mendapatkan rawatan susulan di klinik panel pada 28 September 2009 berikutan masalah sakit belakang yang kerap dialaminya sejak hampir lima tahun.

“Ketika itu, saya pergi mendapatkan rawatan­ di klinik berkenaan dan doktor memberikan satu suntikan bagi mengurangkan rasa sakit.

“Bagaimanapun, selepas disuntik tiba-tiba rasa kebas pada kaki dan doktor hanya menasihatkan saya berehat di rumah kerana mungkin itu kesan sementara,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Widuri, di sini, semalam.

Asrolnizam ditemui ketika menerima lawatan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batang Kali, Datuk Mohd Isa Abu Kasim.

Asrolnizam berkata, kesakitan yang dialaminya berterusan selama seminggu menyebabkan dia kembali semula ke klinik berkenaan untuk membuat pemeriksaan lanjut.

Namun katanya, doktor tidak menjelaskan sebarang komplikasi buruk dan dia dibenarkan pulang, sehinggalah keesokan harinya merasa kesakitan lebih teruk sebelum memohon agar pihak klinik merujuknya ke hospital pakar.

“Ketika itu, saya sudah separa lumpuh dan memakai tongkat, tetapi doktor menetapkan temu janji seminggu.

“Sakit yang teramat sangat ketika itu mendorong saya sekali lagi meminta supaya dirujuk pula ke sebuah hospital pakar swasta di Kuala Lumpur dan sebaik mendaftar, saya terus dimasukkan ke dalam wad dan ditempatkan lebih seminggu di sana,” katanya.

Asrolnizam disahkan menghidap komplikasi sakit tulang belakang sehingga mengakibatkan kaki lumpuh, berat badannya turut susut sehingga 45 kilogram.

Doktor pakar turut mengesahkan punca penyakit itu akibat suntikan yang diambil ketika mendapatkan rawatan di klinik berkenaan.

Kehidupan Asrolnizam kini tidak lagi seperti dulu apabila sering mengalami kesempitan wang menyebabkan sewa rumahnya tertunggal lebih dua tahun.

Permohonan bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Lembaga Zakat Selangor (LZS) dan tuntutan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) masih tidak dapat dihantar kerana keuzuran diri.

Sementara itu, Mohd Isa berkata, pihaknya akan berusaha mendapatkan bantuan penempatan daripada LZS dan bantuan sara hidup daripada JKM.

“Asrolnizam kini tinggal bersendirian menyewa di rumah itu, dia memerlukan bantuan rumah sendiri dan bantuan sara hidup untuk membantu rutin hariannya,” katanya.

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment