KOTA BHARU - Pergerakan Puteri Umno telah menghubungi Kementerian Pengajian Tinggi mengenai status pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) bekas pelajar Politeknik Muazam Shah Pahang, Akmal Izzati Che Harun, yang koma sejak menjadi mangsa ragut pada Mei tahun lepas.

Ketua pergerakan itu, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata pihaknya telah menulis surat kepada Menteri berkenaan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin tentang kerisauan keluarga mangsa mengenai pembayaran balik pinjaman tersebut.

"Kita telah minta kepada menteri berkenaan untuk hapuskan pinjaman tersebut atau tukarkannya kepada biasiswa, bagi membantu meringankan beban keluarga gadis tersebut," katanya kepada pemberita selepas menziarahi Akmal Izzati yang kini dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian di sini.

Akmal Izzati, 23, yang berasal dari Kampung Air Tilan Nibong Tanah Merah, koma sejak setahun lalu selepas diragut ketika menunggang motosikal seorang diri dalam perjalanan pulang ke rumah dari tempat kerja di Bukit Bunga, Tanah Merah.

Kejadian itu menyebabkan Akmal Izzati mengalami kecederaan serius di kepala dan memerlukan pembedahan.

Rosnah yang juga Timbalan Menteri Kesihatan berkata kos pembedahan Akmal Izzati akan ditanggung oleh HUSM dengan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat.
"Kita juga menyalurkan bantuan kepada Akmal Izzati melalui Tabung B2R (Banteras Ragut dan Rogol) yang kita wujudkan sejak 2008 untuk membantu mangsa ragut dan rogol," katanya.
Rosnah turut melawat kanak-kanak istimewa, Nurul Afida Batrisya Razi, 4, dari Kampung Canggong, Bachok, yang memiliki bulu lebat di bahagian muka dan seluruh badan yang kini sedang dirawat di HUSM.

"Keunikan kanak-kanak ini memerlukan pemantauan khas daripada pakar perubatan dan saya akan bincang dengan Puteri Umno Kelantan untuk menjadikan Nurul Afida sebagai anak angkat dan akan pantau perkembangannya sehingga dewasa," kata Rosnah. - Bernama