Barack Obama
Pejabat Konsul AS di Benghazi terbakar selepas diserang kelmarin. - Foto ihsan
WASHINGTON - Seramai 50 orang telah ditahan, dipercayai ada kaitan dengan rangkaian al-Qaeda dalam serangan yang membawa kepada kematian Duta Amerika Syarikat (AS) ke Libya, Christopher Stevens dan tiga yang lain di Benghazi, Libya, awal minggu lalu.

Pemimpin Libya, Mohammed Magarief berkata, serangan berpunca daripada penyebaran filem kontroversi anti-Islam dan menghina Nabi Muhammad SAW, Innocence of Muslims sehingga menerima protes daripada umat Islam seluruh dunia.

Magarief, dalam satu wawancara bersama CBS untuk segmen ‘Face of Nation’ berkata, sesetengah mereka yang ditangkap itu bukan warga Libya tetapi mereka telah dikaitkan dengan al-Qaeda, kumpulan militan Islam yang dikatakan melakukan serangan pada 9 September di AS.

Mohammed, yang menjadi presiden perhimpunan kebangsaan selepas disingkirkan merupakan seorang yang berdarah AS berkata, insiden yang berlaku adalah bersandarkan perjuangan Muammar Gaddafi yang menyifatkan orang lain sebagai sekutu atau yang bersimpati.

"Ia pasti dirancang oleh orang asing di mana mereka mungkin telah memasuki negara ini beberapa bulan lalu dan merancang perbuatan jenayah.

“Ada juga di antara mereka berasal dari Mali dan Algeria," katanya lagi.

Beliau berkata, keadaan keselamatan di Libya kekal ‘sukar’ untuk rakyat AS seperti mana juga untuk rakyat Libya sendiri.

AS mahu FBI menyiasat serangan ke atas konsulat itu.

Bagaimanapun, Mohammed berkata, ia masih terlalu awal untuk siasatan dijalankan.

"Adalah lebih baik bagi mereka untuk menjauhkan diri sementara waktu dari kita sehingga kita selesai melakukan apa yang patut,” katanya.

Sementara itu, ujar Mohammed, berdasarkan rakaman video, serangan yang dilakukan tempoh hari agak meragukan seolah-olah telah dirancang dan bukannya spontan seolah-olah cubaan untuk mengulangi serangan 9 September. – Reuter