Friday, October 12, 2012

50,000 penduduk Palestin dapat kerakyatan Mesir

50,000 penduduk Palestin dapat kerakyatan Mesir - Global - Sinar Harian:

KAHERAH - Kira-kira 50,000 penduduk Palestin kebanyakannya dari Genting Gaza dilaporkan telah memperoleh hak kewarganegaraan Mesir sejak beberapa bulan lalu, menurut pegawai keselamatan kerajaan, semalam.
Kementerian Dalam Negeri memaklumkan mereka menerima arahan daripada Mahkamah Tinggi Pentadbiran untuk memberi taraf kerakyatan itu kepada penduduk Palestin yang dilahirkan oleh ibu warga Mesir.
Keputusan mahkamah tersebut telah membuka jalan kepada ribuan penduduk Palestin yang tinggal di Genting Gaza untuk memohon dan mendapatkan kewarganegaraan negara itu.
Akhbar El-Watan melaporkan jumlah penduduk Palestin yang diterima menjadi warga Mesir juga dikatakan meningkat secara mendadak selepas bekas Presiden Hosni Mubarak digulingkan pada tahun lalu.
Sehingga keputusan tersebut dibuat, Mesir juga enggan memberi kerakyatan seperti negara lain di Timur Tengah mengikut ketetapan Liga Arab.
Difahamkan, keengganan negara anggota Liga Arab untuk memberi hak kewarganegaraan kepada penduduk Palestin kerana mahu melindungi identiti golongan yang ditindas oleh Israel itu.
Sehingga kini, pihak berkuasa Mesir telah menerima 35,000 permohonan daripada penduduk Palestin.
Kerajaan turut meramalkan jumlah penduduk yang akan mendapat kerakyatan Mesir meningkat kepada 100,000 pada tahun hadapan.

'via Blog this'

No comments:

Post a Comment