Friday, October 12, 2012

Lebih banyak kedai dibuka di selatan Thai

Lebih banyak kedai dibuka di selatan Thai - Global - Sinar Harian:
BANGKOK - Lebih 60 peratus kedai di selatan Thailand meneruskan perniagaan pada Jumaat selepas ditutup setiap Jumaat sejak tiga minggu lepas berikutan khabar angin mengenai kemungkinan menerima ancaman jika mereka tidak mamatuhi 'arahan penutupan'.

Tinjuan Bernama mendapati kebanyakan kedai seperti kedai barang, kedai emas, kedai perkakas am, pasar basah, kedai makanan dan restoran beroperasi seperti biasa hari ini.

Keadaan ini berbeza Jumaat lalu apabila kedai hampir lengang dengan lebih 90 peratus di Pattani, Yala dan Narathiwat ditutup.

Perkhidmatan van di tiga wilayah berkenaan termasuk antara wilayah dan daerah kembali beroperasi seperti biasa hari ini berbanding Jumaat lalu yang hanya beroperasi selepas solat Jumaat kira-kira 1.15 tengah hari waktu tempatan.

Khabar angin yang disebar dari mulut ke mulut itu mengancam ekonomi di tiga wilayah berkenaan.
   
Ketika itu ramai pekedai bimbang mereka akan menjadi sasaran sekiranya mereka menidakkan 'arahan' tersebut yang didakwa dikeluarkan bagi menghormati hari Jumaat.

Tidak jelas pihak yang bertanggungjawab menyebar khabar angin tersebut, namun para penduduk di wilayah-wilayah itu mengambilnya secara serius. 

Ketakutan berpunca daripada kejadian tembak di kedai-kedai emas dan pengeboman di bandar Saiburi pada 21 Sept lalu dan khabar angin yang tersebar mereka menjadi sasaran kerana mereka mengabaikan 'arahan berkenaan'.

Berdasarkan keadaan itu, kerajaan telah mengambil beberapa langkah termasuk meminta ketua agama Islam mengumumkan bahawa bekerja di hari Jumaat tidak bertentangan dengan ajaran Islam.

Lebih 5,000 orang terkorban sejak puak pemisah yang disyaki terus mengangkat senjata dalam usaha menuntut kemerdekaan di tiga wilayah tersebut sejak lapan tahun lalu. - Bernama
'via Blog this'

No comments:

Post a Comment