Sunday, October 14, 2012

Konflik Syria: PBB ulangi 'tragedi' Bosnia, dakwa Turki

Konflik Syria: PBB ulangi 'tragedi' Bosnia, dakwa Turki - Global - Sinar Harian:


ISTANBUL  - Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan menegur Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dalam konflik Syria dan menganggap badan dunia itu mengulangi kesilapan yang membawa kepada pembunuhan beramai-ramai di Bosnia pada 1990-an.
Sebelum ini, pasukan tentera pimpinan Presiden Syria, Bashar al-Assad menggunakan serangan udara dan artileri terhadap pemberontak dengan membedil beberapa lokasi di Syria sepanjang konflik 19 bulan lalu sehingga menyeret campur tangan kuasa-kuasa serantau.

Sementara itu, Turki semakin terikat selepas Syria mengambil tindakan drastik melarang pesawat-pesawat awam Turki daripada melalui ruang udara negara itu kerana dituduh membawa peluru untuk menyerang tentera Syria - menyebabkan Moscow dan Damsyik semakin tegang.

Insiden itu telah menyebabkan campur tangan termasuk zon larangan terbang dikuatkuasakan oleh pesawat asing untuk menghentikan serangan udara maut oleh kuasa Bashar.

Bagaimanapun, di sebalik ketegangan itu, masih terdapat sedikit peluang sokongan PBB untuk tindakan yang kukuh.

China menegaskan, sebarang cara penyelesaian untuk krisis Syria mesti melibatkan orang dalam tanpa membabitkan kuasa asing manakala Rusia pula dilaporkan berkata, rakyat Syria masih ramai menyokong Bashar.
Sementara itu, negara-negara Barat enggan mengambil tindakan ketenteraan yang boleh mencetuskan perang serantau.
“Majlis Keselamatan PBB tidak akan campur tangan dalam tragedi yang berlaku di Syria selama 20 bulan ini.

"Sikap itulah yang menggalakkan dan memberi lampu hijau kepada Bashar untuk membunuh berpuluh-puluh atau beratus-ratus orang setiap hari,” kata Perdana Menteri Turki ketika berucap pada persidangan  di sini, yang dihadiri oleh pemimpin-pemimpin termasuk Ketua Setiausaha Liga Arab, Nabil Elaraby, semalam.

No comments:

Post a Comment