Tuesday, November 13, 2012

E-mel aib penulis biografi dedah skandal Pengarah CIA


E-mel aib penulis biografi dedah skandal Pengarah CIA
Paula Broadwell bersama bukunya berjudul All In: The Education of General David Petraeus. - Foto ihsan
WASHINGTON - Skandal yang memaksa David Petraeus meletakkan jawatan minggu lalu terdedah apabila penulis biografinya, Paula Broadwell menghantar beberapa e-mel mengaibkan seorang wanita yang rapat dengan bekas Pengarah Agensi Perisikan Pusat (CIA), Amerika Syarikat itu.

Laporan CNN menyebut bahawa ketika siasatan dikendalikan hubungan-hubungan dalam bentuk lain membabitkan kedua-dua mereka turut terdedah.

Kedua-dua Petraeus dan Broadwell sudah pun mendirikan rumah tangga.

Bagaimanapun, sumber rasmi itu tidak dapat mengenal pasti wanita yang membuat aduan awal dan tidak tahu hubungan beliau dengan Petraeus.

Semasa FBI menjalankan siasatan ke atas Petraeus, pegawai menegaskan bekas pengarah CIA itu tidak pernah menjadi sasaran siasatan dan tidak berkompromi dengan kandungan e-mel.

Sumber rasmi turut mendakwa yang siasatan masih lagi dijalankan.

CNN berkata pihaknya gagal untuk menghubungi Broadwell.

Siasatan kini bertumpu sama ada hubungan itu mendatangkan risiko ke atas keselamatan negara.

Petraeus mengambil keputusan letak jawatan sehari sebelum beliau dijadualkan memberi keterangan di hadapan Jawatankuasa Perisikan Senat berhubung serangan 11 September lalu ke atas pejabat konsul Amerika Syarikat (AS) di Benghazi, Libya, yang menyebabkan empat orang terbunuh termasuk dutanya.

Kini timbul persoalan mengapa Kongres tidak menjalankan siasatan segera.

Broadwell telah menghabiskan masa selama setahun bersama Petraeus di Afganistan bagi menemu ramah beliau untuk menyiapkan buku bertajuk All In: The Education of General David Petraeus.

Petraeus, 60 dan isterinya, Holly menetap di Virginia dan mereka mempunyai dua orang cahaya mata yang sudah dewasa.

No comments:

Post a Comment