Wednesday, January 9, 2013

Bebaskan Sheikh Omar

pix_gal0
Washington: Presiden Mesir, Mohamed Mursi akan menggesa Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama supaya membebaskan perancang serangan Pusat Dagangan Dunia (WTC) pada 1993, Sheikh Omar Abdel Rahman.

Mursi yang diwawancara Cable News Network (CNN) memberitahu rancangannya untuk membincangkan kes warga Mesir buta itu yang dihukum penjara seumur hidup di penjara Amerika.
Pemimpin Mesir itu bercadang untuk melawat Amerika lewat Mac depan, lapor CNN.Jika ia berjalan mengikut rancangan, itu akan menjadi lawatan pertamanya ke Amerika sejak beliau menang pilihan raya tahun lalu menggantikan Hosni Mubarak.



Hubungan di antara Amerika dan Mesir menjadi rumit selepas Mursi menang.
Washington dilihat berhati-hati memberi reaksi kepada langkah tertentu oleh Mursi, meskipun banyak pihak mengkritik pemimpin itu.

Menyentuh mengenai Sheikh Omar, Mursi sekali lagi berkata: Saya mahu dia dibebaskan.

Tetapi, beliau juga berkata: (Namun) Saya hormati undang-undang. Di Mesir dan Amerika.
Jika Sheikh Omar yang tidak sihat selain usia lanjut, Mursi menyarankan supaya Amerika membenarkan ahli keluarga dan anak lelaki itu menemuinya.

Adakah beliau berpeluang dibebaskan? Saya mendoakannya. Perkara ini patut dikaji semula kerana hubungan baik Mesir dan Amerika, jika boleh mengikut undang-undang.

Jika boleh dan saya harapkan begitu, aspek kemanusiaan patut diambil kira, supaya tempat penahanannya lebih baik, anggota keluarganya dibenarkan melawat dan beliau ada teman berbual.

Sheikh Omar yang memimpin kumpulan Jamaa Islamiya, didapati bersalah pada 1995 kerana peranannya dalam serangan itu yang menyebabkan enam orang maut dan beratus-ratus lagi cedera selepas sebutir bom meletup dalam garaj bangunan berkenaan.
AFP

No comments:

Post a Comment