Sunday, April 28, 2013

Al-Qaeda melaksanakan hukuman mati perwira perisikan Perancis


Azawad - Mujahidin Al-Qaeda Negeri Maghrib Islam (AQIM) melaporkan kepada pejabat berita nasional Mauritania, ANI, bahawa pihaknya telah melaksanakan hukuman mati perwira perisikan Perancis, Philippe Verdun, pada Rabu (10/4/2013). Hukuman mati itu sebagai balasan atas pencerobohan tentera penjajah salibis Perancis ke Mali Utara.

Mujahidin Al-Qaeda Negeri Maghrib Islam (AQIM) menegaskan bahawa nasib para warga Perancis yang masih dalam tebusan mujahidin AQIM akan ditentukan oleh sikap Presiden Perancis, Francois Hollande. AQIM menyatakan pintu masih terbuka untuk membicarakan penyelesaian yang adil bagi nasib para tebusan tersebut, laporan agensi berita Daawah al-Haq.

AQIM menegaskan bahawa sudah sangat jelas bahawa Perancis memilih untuk membunuh para warganya yang disandera mujahidin AQIM dan berlepas diri dari file masalah mereka. Hal itu seperti dasar yang telah diambil oleh Francois Hollande di Somalia, dan kini sedang dilakukan di Mali.

Dalam jawapan atas beberapa pertanyaan wartawan yang diajukan kepada mujahidin AQIM via twitter pada Sabtu (20/4/2013), mujahidin AQIM menegaskan bahawa rakyat Perancis bertanggung jawab sepenuhnya atas dasar para pemimpin negara itu terhadap persoalan-persoalan kaum muslimin secara umum dan persoalan pencerobohan tentera di Mali Utara secara khusus.

Lebih jauh AQIM mengakui telah melaksanakan mati perwira perisikan Perancis, Philippe Verdun, yang berada dalam tebusan mujahidin AQIM. Pelaksanaan tersebut sebagai pembalasan atas kebiadaban pencerobohan tentera penjajah salibis Perancis ke Mali Utara.

Sejak Januari 2013 Perancis telah mengerahkan 6000 pasukannya untuk menyerang mujahidin Ansar ad-Dien yang menerapkan syariat Islam di dua pertiga wilayah Mali. Sampai saat ini pasukan Perancis masih menghadapi perlawanan sengit dari mujahidin Ansar ad-Dien, Al-Qaeda Negeri Maghrib Islam (AQIM) dan mujahidin Jama'ah Tauhid wal Jihad di Mali Utara.
 

No comments:

Post a Comment