Thursday, August 1, 2013

Mesej lengkap Syaikh Aiman azh-Zhawahiri tentang rampasan kuasa tentera di Mesir

1 Ogos - Mesej lengkap Syaikh Aiman azh-Zhawahiri tentang rampasan kuasa tentera di Mesir


Dalam mesej audionya, Syaikh Aiman az-Zhawahiri menjelaskan lima pekara:

Pertama, pihak-pihak yang terlibat dalam rampasan kuasa tentera tersebut dan peranan jahat yang mereka mainkan. Beliau menyebutkan peranan Kristian Koptik, kumpulan sekular, kumpulan tentera keamerika-amerikaan, kroni-kroni Husni Mubarak dan kumpulan [parti] salafi Mesir.

Kedua, alasan sebenarnya rampasan kuasa tentera yang menggulingkan presiden yang terpilih secara demokratik, Muhammad Mursi. Presiden Mursi telah melakukan banyak hal demi mendapatkan restu Amerika, tentera dan kaum sekular. Mursi mengakui perjanjian Camp David yang mengandungi pengakuan kedaulatan negara penjajah zionis Israel. Mursi menormalisasikan hubungan diplomatik dengan Israel.

Pada masa pemerintahannya Mursi melakukan operasi ketenteraan terhadap kaum muslimin di Semenanjung Sinai dan menghancurkan terowong-terowong jalur suplay sembako ke Gaza. Mursi digulingkan bukan kerana faktor ke-Ikhwanul Muslimin-an peribadinya. Ia digulingkan kerana Barat dan kaum sekular tidak menginginkan pemerintahan dipegang oleh kalangan islamis. Rampasan kuasa itu adalah pernyataan perang terhadap arah perjuangan Islamis, dari kumpulan apapun aktivis Islam berasal.

Ketiga, pelajaran yang bisa dipetik dari rampasan kuasa tentera di Mesir. Perjuangan melalui parti politik, pemilihan umum dan parlimen tidak akan mengantarkan umat Islam kepada penerapan syariat Islam. Rampasan kuasa tentera selalu mewarnai kejayaan parti Islam dalam pentas kuasa demokrasi.

Keempat, nasehat kepada umat Islam dan penyokong Mursi. Syaikh Aiman mengingatkan sejatinya pertarungan di Mesir bukanlah pertarungan antara parti Ikhwanul Muslimin melawan parti-parti pembangkang semata. Lebih dari itu, hakikatnya adalah pertarungan antara ideologi Islam melawan ideologi zionis-salibis dan pertarungan antara keimanan melawan kekafiran.

Kelima, di akhir mesej, Syaikh Aiman az-Zhawahiri mengajukan persatuan umat Islam di atas kalimat tauhid dan menjadi gerakan dakwah massa yang menyeru penerapan syariat Islam sebagai penyelesaian.

"Saya mengajak 'tentera-tentera Mushaf' untuk menerjuni 'peperangan Mushaf' yang dahulu diserukan oleh al-imam asy-syahid Hasan Al-Banna rahimahullah," kata beliau.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=olDDKtpLjrE

No comments:

Post a Comment