Monday, October 7, 2013

Tentera asing gagal bunuh komander Al-Shabab


Mogadishu: Sekumpulan tentera khas asing dengan helikopter penyerang melancarkan serangan pada waktu malam terhadap pangkalan utama kumpulan yang mempunyai kaitan dengan Al-Qaeda di Somalia, Al-Shabab.

Bagaimanapun, kumpulan itu mendakwa serangan itu berjaya dipatahkan. “Musuh Allah cuba mengejutkan komander mujahidin dengan serangan waktu malam menggunakan helikopter tentera, tetapi mereka diberi pelajaran dan serangan itu gagal,” kata komander Al-Shabab, Mohamed Abu Sulaimen. Saksi berkata, pasukan komando dipercayai dari negara Barat turun dari helikopter ketika cuba menyerang sebuah kediaman milik komander kanan Al-Shabab.


“Pejuang mujahidin kami yang berada dalam kediaman itu menyerang balas dan mereka melarikan diri,” kata Abu Suleiman.

Saksi melaporkan terdengar bunyi tembakan bertalu-talu ketika helikopter itu berlegar di ruang udara.


“Saya terjaga apabila mendengar bunyi helikopter di kawasan kejiranan kami dan beberapa minit kemudian terdapat bunyi tembakan selama 10 hingga 15 minit,” kata seorang penduduk tempatan.


“Kami tidak tahu apa sebenarnya berlaku, tetapi ia seolah-olah satu serangan terancang mensasarkan kediaman yang menjadi tempat tinggal komander Al-Shabab. Militan Al-Shabab yang menguasai sebahagian besar kawasan pedalaman di selatan Somalia mendakwa bertanggungjawab ke atas serangan pusat beli-belah Westgate di Kenya yang menyebabkan 67 orang maut baru-baru ini. - AFP

No comments:

Post a Comment