• thailand

BANGKOK- THAILAND. Keadaan politik Thailand yang semakin tenang mendorong junta tentera membebaskan lebih banyak bekas anggota Kabinet daripada tahanan dan sedang menimbang untuk memendekkan atau menarik balik perintah berkurung.

Kol. Werachon Sukondhapatipak, timbalan jurucakap Majlis Keamanan dan Ketenteraman Awam Kebangsaan, berkata perintah berkurung mungkin ditarik balik atau tempohnya dipendekkan di wilayah aman dan kawasan pelancongan.

"Kami tidak pasti bila akan menimbangnya, minggu depan atau mungkin sebelum minggu depan, ia bergantung pada keadaaan," katanya.

Werachon berkata beliau juga akan cuba menunda kepada minggu depan majlis untuk memberi penerangan kepada media asing di Kelab Pewarta Asing Thailand tentang rampasan kuasa yang berlaku di negara ini setelah membatalkan majlis itu
yang sepatutnya diadakan pada pukul 6 petang ini.

Perintah berkurung mendorong banyak pelancong beralih ke tempat lain dan menyebabkan banyak bilik hotel di Bangkok kosong serta menjejaskan pendapatan mereka yang bergantung pada kegiatan pelancongan.

Antara yang dibebaskan ialah Niwatthamrong Boonsongpaisarn, bekas Pemangku Perdana Menteri dan Menteri Perdagangan sebelum tentera mengambil alih kuasa dan membubarkan Kabinet.

Tahanan lain yang turut dibebaskan ialah Surapong Tovichakchaikul, bekas Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Luar, Chartchart Sittipunt, bekas Menteri Pengangkutan dan bekas menteri serta anggota Pheu Thai Party dan bekas anggota Parlimen pembangkang Tankun Jit-Issara.

Pemimpin utama Kumpulan Baju Merah termasuk Jatuporn Prompan, Nattawut Saikue, Thida Thawornset, Weng Tojirakarn dan Weerakarn Musikkapong dibebaskan semalam. - Bernama