Sunday, July 27, 2014

Jokowi 'pilih' Kabinet di Internet


JOKOWI
JAKARTA 26 Julai - Presiden Indonesia yang baharu, Joko Widodo atau Jokowi mengambil satu pendekatan menarik dengan meminta orang ramai menamakan calon-calon berpotensi dalam senarai Kabinetnya nanti.
Sebuah pasukan sukarelawan yang membantu kempen Jokowi, Jokowi Center melancarkan satu pemilihan untuk calon barisan Kabinetnya menerusi laman web, jokowicenter.com Khamis lalu sekali gus membolehkan rakyat Indonesia memilih nama-nama yang disediakan di portal berkenaan atau mencalonkan pemimpin mereka.
Sejak kelmarin, lebih 18,000 peserta dalam talian berlumba-lumba untuk melawati laman web itu, menyebabkan perkhidmatannya tergendala selama 24 jam selepas dilancarkan secara rasmi.
Laman sosial Facebook, Jokowi Center dan akaun Twitter @Jokowi_Ina, turut menyediakan satu sambungan ke sebuah dokumen enjin carian Google yang menjemput orang ramai untuk mengisi soalan-soalan yang sama.
Sejumlah 102 nama telah dicalonkan untuk 34 jawatan menteri dengan setiap portfolio layak untuk tiga calon.
Sekiranya pencadang tidak berpuas hati dengan senarai nama yang diberikan, mereka boleh meletakkan calon mereka sendiri.
"Saya hanya meminta maklumat bagi membentuk sebuah Kabinet.
"Setiap calon yang dicadangkan akan diproses oleh sebuah pasukan sukarelawan berpandukan satu set kriteria. Keputusannya akan dihantar ke anggota gabungan sebelum dihantar semula ke Jokowi Center. Keputusan akhir akan ditentukan saya sendiri, " kata Jokowi mengulas mengenai undian dalam talian berkenaan. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140727/lu_10/Jokowi-pilih-Kabinet-di-Internet#ixzz38cP0UXPE
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment