Wednesday, August 13, 2014

16 jasad bakal pulang


Kuala Lumpur: Sebanyak 16 jasad rakyat Malaysia terdiri daripada penumpang dan kru MH17 sudah dikenal pasti dan dijangka dibawa pulang ke tanahair minggu depan.
Menurut sumber, jasad penumpang akan dibawa pulang dengan segera sebaik selesai proses dokumentasi dan serahan rasmi oleh pihak berkuasa Belanda. 
“Bagaimanapun kita tidak boleh mendedahkan identiti semua mangsa terlebih dulu sehingga pengumuman rasmi dibuat oleh kerajaan Malaysia. 

“Setakat ini, empat Polis Diraja Malaysia (PDRM), tiga pakar patologi dan tiga pakar tulang masih berada di Kem Tentera Hilversum untuk proses pengecaman identiti,” katanya.
Foto
FOTO AFP

Sementara itu, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai turut mengesahkan bilangan mayat itu menerusi kenyataan di laman Fecebooknya.

Menurutnya, 16 jasad warga Malaysia yang terbabit dalam nahas MH17 sudah dikenal pasti dan usaha sedang dilakukan untuk membawa mereka pulang. 

“Bagaimanapun, nama mangsa tidak dapat diumumkan sekarang sehingga perbincangan dengan waris dibuat termasuk menerima mayat mangsa,” katanya. 

Keseluruhannya, 43 warga Malaysia, termasuk anak kapal berada dalam pesawat berkenaan sebelum didakwa ditembak jatuh oleh kumpulan pemberontak pro-Russia menggunakan peluru berpandu anti pesawat BUK.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/12

No comments:

Post a Comment