Wednesday, August 13, 2014

Usaha damai masih buntu

Usaha damai masih buntu2014/08/13 - 03:21:19 AM
Wanita Palestin bersedih atas kematian saudara mereka di Jabalia.
Gaza/Kaherah: Rundingan untuk menamatkan perang selama sebulan antara Israel dan pejuang Islam di Gaza adalah sukar, kata anggota delegasi Palestin semalam, manakala pegawai Israel berkata tiada kemajuan dicapai sehingga kini.

Ketika gencatan senjata 72 jam di wilayah Palestin itu memasuki hari kedua, perunding dari Palestin mula berbincang dengan pihak perisikan Mesir, selepas perbincangan kelmarin yang berlanjutan selama sembilan jam. Anggota delegasi Israel kembali semula ke Kaherah semalam.

Hamas dan sekutunya mahu supaya sekatan oleh Israel dan Mesir di Semenanjug Gaza ditarik balik.

Tiada persefahaman 

Kita berdepan rundingan yang sukar, kata pemimpin Hamas di Kaherah, Moussa Abu Marzouk melalui Twitter.

Agensi berita negara Mesir, Mena memetik ketua sekutu Hamas, Khaled al Batch dari Jihad Islam, sebagai berkata rundingan sekarang adalah paling serius, intensif dan sukar.

Pegawai Israel yang enggan memberikan nama pula berkata: Jurang antara kedua-dua pihak sangat besar dan tiada kemajuan dalam rundingan.
Wakil rasmi Palestin memaklumkan Reuters dengan identitinya dirahsiakan berkata, sehingga kini kami tidak boleh menyatakan sebarang perjanjian dicapai.

Tunggu sehari lagi untuk melihat sama ada kita akan bersetuju.

Sementara itu, penduduk Palestin mengambil kesempatan di atas ketenangan sementara berikutan gencatan senjata selama 72 jam itu untuk kembali menjalani kehidupan normal meskipun banyak rumah musnah, di samping kematian dan kecederaan yang dialami penduduk.

Tiada laporan pencabulan perjanjian daripada kedua-dua pihak sejak tengah malam Ahad lalu. Kedai dan premis perniagaan dibuka semula dan orang ramai membanjiri jalan raya di wilayah bergolak itu.

Kami mahu kembali untuk melihat apa terjadi kepada rumah kami, kata Hikmat Atta, 58, yang bersama keluarganya mahu untuk kembali ke rumah mereka di Beit Lahiya.

Di New York, Pertubuhan BangsaBangsa Bersatu (PBB) telah melantik pakar menganggotai suruhanjaya siasatan mengenai kemungkinan pelanggaran hak asasi manusia dan jenayah perang dalam serangan Israel ke atas Semenanjung Gaza.

Pengumuman kelmarin itu disambut sinis oleh Israel dan menyifatkan siasatan itu sebagai mahkamah olok-olok Majlis Hak Asasi Manusia PBB.

Pasukan bebas akan siasat

Jurucakap Hamas di Gaza, Sami Abu Zuhri, berkata: Hamas mengalu-alukan keputusan membentuk jawatankuasa siasatan mengenai jenayah perang yang dilakukan rejim Zionis ke atas Gaza dan menggesa ia dimulakan secepat mungkin.

Kenyataan PBB berkata, pasukan bebas itu akan menyiasat semua pelanggaran undang-undang kemanusiaan antarabangsa dan undang-undang hak asasi manusia antarabangsa dalam konteks operasi tentera yang dijalankan sejak 13 Jun 2014. REUTERS / AGENSI

No comments:

Post a Comment