Monday, September 8, 2014

Krisis Ukraine: Siri letupan bom cetus kebimbangan gencatan senjata berakhir



SEBUAH kenderaan mengalami kerosakan selepas siri letupan kuat di bandar Mariupol, timur Ukraine, hari ini. - Foto AFP
MARIUPOL (Ukraine): Beberapa letupan kuat di timur Ukraine hari ini mencetuskan kebimbangan gencatan senjata antara kerajaan dan kumpulan pemisah akan berakhir bila-bila masa.
Beberapa siri letupan kedengaran dengan asap hitam menjulang ke udara dapat dilihat di Mariupol, bandar pelabuhan kerajaan di timur negara itu.
Sebuah pusat pemeriksaan ang dikuasai tentera yang setia dengan kerajaan dilaporkan terbakar, hari ini dipercayai akibat serangan bom.
Keganasan terbaharu itu tercetus semula beberapa jam selepas panggilan telefon dibuat antara Presiden Ukraine, Petro Poroshenko dengan rakan sejawatnya dari Russia, Vladimir Putin, yang bersetuju dengan perjanjian gencatan senjata pada Jumaat lalu.
Gencatan senjata itu mengandungi 12 syarat untuk kedua-dua pihak iaitu Kiev dan Moscow bagi mengakhiri perang hampir lima bulan yang sudah meragut 2,800 nyawa.
Namun, keganasan terbaharu hari ini dibimbangi turut akan berakhir sama seperti gencatan senjata unilateral yang dipersetujui pada Jun lalu namun ia tamat hanya beberapa hari sahaja. - AFP

No comments:

Post a Comment