Thursday, October 30, 2014

Jokowi dikritik



Ryamizard Ryacudu


JAKARTA – Presiden Indonesia yang baharu, Joko Widodo dikecam kerana melantik seorang bekas jeneral sebagai Menteri Pertahanan negara itu dengan ramai aktivis menyifatkan tindakannya sebagai membelakangi hak asasi manusia.
Presiden Indonesia itu yang popular dengan gelaran Jokowi, mengejutkan para pemerhati apabila menamakan bekas ketua tentera, Ryamizard Ryacudu sebagai anggota Kabinet beliau pada hujung minggu lalu.
Jokowi ialah Presiden Indonesia pertama yang dipilih bukan daripada kalangan elit politik dan tentera negara itu.
Ramai aktivis mendakwa, banyak pencabulan hak asasi berlaku ketika Ryamizard memimpin operasi tentera untuk menghapuskan kumpulan pemisah di Aceh, barat pulau Sumatera dan di Papua.
Pada 2003, beliau dikritik kerana memuji sekumpulan askar yang dipenjara kerana membunuh pemimpin prokemerdekaan Papua sebagai wira.
“Terdapat kesangsian beliau (Ryamizard) akan menghormati hak asasi manusia” kata pemimpin sebuah kumpulan hak asasi Indonesia, Al Araf.
Langkah Jokowi turut dikritik kerana bercanggah dengan tradisi yang diwujudkan sejak era berakhirnya pentadbiran tiga dekad Presiden Suharto.
Semua Presiden Indonesia selepas era Suharto melantik orang awam sebagai Menteri Pertahanan sebagai simbol bahawa institusi awam berkedudukan lebih tinggi daripada tentera.
Semasa pemerintahan Suharto, tentera Indonesia mempunyai peranan yang besar dalam bidang politik dan memiliki empayar perniagaan. – AP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1030&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_05.htm#ixzz3Ha3UU28G 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment